Granit har landat
Nu har jag hämtat ut, packat, fotat och provat Graniten. Bilderna är hastigt tagna, så ljus och vinkel kanske inte är de bästa, men de visar det de skall.
Första intrycket jag fick när jag tog emot paketet var att det var lätt för att innehålla en ryggsäck på 100 l. Mina ben och rygg kommer tacka mig för att jag byter säck.
På mig sitter säcken perfekt. Jag är ca 180cm och 70 kg tung. Axelremmarna är inte fastsydda i nederände, utan hålls fast av ca 30 cm kardborre på insidan ryggplattan. Riskabelt kanske vissa känner, men jag tror mig inte ha ett problem med det då jag inte kommer ställa om väskan mellan olika rygglängder längder. Övrig ställbarhete sker som på traditionellt vis med remmar och spännen.
Bild 1 visar egentligen bara ryggsidan på säcken.
Jag gillar starkt att den inte har klassisk Pivot-funktion i höftbältet, utan det är fäst med sömmar i säcken. Dock är det infäst smalare än säcken är bred, och ger tillsammans med två remmar, möjlighet att styva upp eller lösgöra höftbältet beroende på vad bäraren anser bekvämast just då.
Bild 2 visar på en av de remmar som varierar höftbältets följsamhet gentemot säcken.
Klättermusens sk Butterfly bridge system var en överaskning. Jag trodde att två trekanter i lättmetall skulle kännas obekväma över axlarna, men så var inte fallet,tvärt om. de styvar upp axelremmarna precis där det behövs, och skapar en stadga som jag inte känt i axelremmar förr. Betänk dock att jag går till den här säcken från en säck som är 13-16 år gammal, andra tillverkare kan ha kommit lika långt i sina lösningar på den tiden.
Bild 3 visar dylik metalltrekant.
Jag har snabblastat den och det går i en del grejer i den. Sidfickor är inte nödvändiga till annat än att möjligtvis göra det enkelt att plocka fram lunchattiraljer och dylikt.
Jag lastade den med 25kg vikter och därutöver endast kläder och sovsäckar för att fylla ut volymen ordentligt. Det ger en tung säck som sitter bekvämt på kroppen. Tyngden känns men väskan blir inte obehagligare än om man lastar den med 10 kg. Det är som enligt hörsägen med många andra säckar, att det är bäraren som sätter gränsen för hur tungt man kan lasta.
Topplocksfickan kunde varit lite mindre till förmån till mer topplockstyg att täcka en överpackad säck med. Säcken sväjer dock en hel del innan snölåset börjar resa på sig, så det problemet är nog mest teoretiskt.
Önskas andra bilder på detaljer av säcken, eller någon fråga så meddela, så svarar jag i mån av tid.