Nya roderlinor?

Alltså, GRÖNA roderlinor på en gul Point med blå relingslina och blå chockcords... (Ja, jag bytte ut de trista svarta.)

Nä, jag vill ha blå roderlinor!!

Så nu till frågan:
Vågar jag dra ur de befintliga linorna och hoppas på att jag lyckas pilla igenom de nya? Linorna löper ju genom kanaler under akterdäck. (Det kanske är inplastade kabelrör, de löper i.)

Strmbrg,

sy

Vid motsvarande problematik brukar jag med sytråd sy ihop gammal och ny lina ände mot ände så att diametern på paketet inte nämnvärt överstiger linornas. Brukar gå utmärkt att dra igenom trånga kanaler.

Thure

Värma

Annars brukar ju manteln på tampen vara av ett värmekänsligt material varför det går bra att med en tändare värma ihop den gamla tampänden med den nya tampen och sedan dra igenom det funkar finfint och så har man ju tändaren redo när man vill göra en snygg ände på tampen efteråt :)

jag värmde

Jag värmde och det gick bra när jag bytte på min point.

Passa på att byta till spectra eller dynema då dom som satt på var väldigt flexiga och inte gav den goda direktstyrningskänsla som man får med canadensiska wireroder av feathercrafttyp.

Tack för tipsen!

Att skaffa så kallad "försträckt" lina är vettigt.
Jag köper linor på den lokala Watskibutiken i Bromma, dom har ett stort urval.
Ofta kan man hitta rejält långa kapbitar till halva priset!

PS
Även "hissa-upp-rodret-linan" bör ju bytas till något snyggare! Den är för övrigt kanska seg och töjer sej kraftigt.

Strmbrg,

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg