Nya regler för handbagage

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=228005

Det har kommit nya regler för vad som är tillåtet att ha med sig i kabinen (inom europa)

"Bland nylistade skarpa varor finns nu också biljardköer, dartpilar, klätterjärn, skridskor, skidstavar och spatserkäppar. Bland slagverktygen tillkommer kanotpaddlar, skateboards och fiskespön."

Har fått prata snällt med en vakt på Charles de Gaulle, som tyckte att en skruvkarbin skulle kunna användas som knogjärn...

Stegjärn

När jag åkte till Kaukasus med Aeroflot (2001) så fick jag packa upp mitt handbagage inför sträckan Moskva-Mineralnye Vody. Efter att ha visat stegjärnen och pekat på mina fötter fick de följa med i planet.

De två senaste åren har jag därför satt stegjärnen i ryggan, och fyllt handbagaget med tunga kläder istället.

Mitt 10-pack med kryddad snaps (5cl småflaskor) i den incheckade ryggsäcken väckte också viss uppståndelse hos ryssarna. Lyckligtvis räckte det att säga "vodka" så blev de nöjda med förklaringen.

Klätterkängorna reser jag i, då de väger 1 kg/stycket. Däremot så har jag fått köra dem igenom röntgen några gånger då de piper en del i metalldetektorn...

Flaska eller bräda bästa vapnet?

Är det inte lättare att slå ner någon med en liter Glenfiddich än med en skateboard?
Och en flaska sprit kan man ju KÖPA på flygplanet.

Man tycker ju att de borde sluta tillhandahålla livsfarliga vapen innan de förbjuder spatserkäppar och kanotpaddlar. Men det skulle ju inkräkta på lönsamheten, och den är trots allt viktigare än säkerheten.

Jag tar ofta med en ryggsäck med kameragrejor som carry-on och dom grejorna är utmärkta som vapen. Man kan tillfoga mycket stor skada med ett 100-400 L IS för att inte tala om 600 IS...
Men ska man resonera på detta sätt så kan man ju knappast ta med sig något i kabinen. Har aldrig blivit nekad till att ta med mitt stativ ombord vilket jag tycker borde vara en tveksam pryl.

H

Re: Flaska eller bräda bästa vapnet?

Nordesjo; sa:
Man tycker ju att de borde sluta tillhandahålla livsfarliga vapen innan de förbjuder spatserkäppar och kanotpaddlar. Men det skulle ju inkräkta på lönsamheten, och den är trots allt viktigare än säkerheten.
Så är det nog. Nu är väl snarast frågan vad som kommer först - förbud mot skor och att man får/tvingas låna (fula) mjuka tofflor istället, eller att de slutar sälja sponken?
Jag satsar mina pengar på tofflorna... ;)

Jag minns på det ljuva nittiotalet då röntgenapparatgrabbarna var mer intresserade av vad det var för märke på multitången i mitt handbagage, än av att beslagta den.

- Is that a Leatherman in your bag?
- No, it's a Gerber.
- Cool.

Man skulle ha passat på att kapa lite flygplan på den tiden, när man hade chansen.

Har fått prata snällt med en vakt på Charles de Gaulle, som tyckte att en skruvkarbin skulle kunna användas som knogjärn...
Jag har också fått prata med en vakt + dennes chef (inte särskilt snälla) på CDG-flygplatsen. Diskussionen gällde huruvida min GPS-mottagare kunde släcka all radiokommunikation alt. användas som tillhygge...Efter mycket tjafs kunde dock både jag och mottagaren kliva ombord ;)

Att välja rätt flyg...

Nu är det många år sedan jag flög, men då jag gjorde det tyckte jag att det var väldig skillnad på hur man blev behandlad i säkerhetskontrollerna beroende på vart och när man reste.

Arlanda - Kiruna under turistsäsong kunde man ju vara klädd hur som helst och ta med sig nästan vad som helst utan att någon hade invändningar.

Arlanda - Landvetter med ett morgonflyg kunde vara ett helvete om man hade friluftskläder och ryggsäck bland allt kostymfolk. Då vart man ju terroristmisstänkt direkt och fick slita upp hela packningen.

Trist att det skulle göra sådan skillnad beroende på hur man klädde sig. Nu antar jag att de är lika misstänksamma mot alla eller är fjällrävenjacka och skäggstubb fortfarande = terrorist i säkerhetskontrollen?

Behöver jag förklara varför jag numera alltid åker tåg...

Nordesjo; sa:
Jag minns på det ljuva nittiotalet då röntgenapparatgrabbarna var mer intresserade av vad det var för märke på multitången i mitt handbagage, än av att beslagta den.

Man skulle ha passat på att kapa lite flygplan på den tiden, när man hade chansen.

Tja, flyger du över pölen så tillhandahåller de ju vapnen nu för tiden ;-)

Varför ska terroristerna bry sig om att försöka smuggla ombord obskyra prylar när USA kräver att det ska få finnas vapen ombord :)

Skulle tro att dina chanser aldrig varit bättre än nu....

/mats

Cigarrsnoppare=Farligt vapen?!

GustavOh; sa:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=228005

Det har kommit nya regler för vad som är tillåtet att ha med sig i kabinen (inom europa)

"Bland nylistade skarpa varor finns nu också biljardköer, dartpilar, klätterjärn, skridskor, skidstavar och spatserkäppar. Bland slagverktygen tillkommer kanotpaddlar, skateboards och fiskespön."

Innan 11 september var det mycket som kunde slinka med i handbaget och i fickorna. Men nu är det andra tider. Det senaste jag har varit tvungen att lämna ifrån mig var min cigarrsnoppare! Hade inte en sekund tänkt på att den skulle kunna vara ett farligt föremål. Däremot slank min cigarrtändare (har en låga som kan användas till att svetsa med!) igenom utan att det höjdes ett ögonbryn.

Klas

När jag och mina kompisar flög från Lübeck till Skavsta fick jag och en till lämna våra nyckelkedjor i det incheckade bagaget, de kunde tydligen användas för att strypa folk med!
Konstigt nog verkade både skosnören, bälte och ca: 5 liter sprit i glasflaskor inte vara lika farligt...

Apropå säkerheten på glygplatserna, är det inte så att på Arlanda så finns det resturanger INNANFÖR säkerhetskontrollen, Borde ju vara hur lätt som helst för en kapare att få in en kniv eller dylikt i handbagaget å sen kapa planet... Har jag fel lr???

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg