Nya plurrkläder

I min allmänna uppgradering av Kerstins och min utrustning har nu tankarna runt ett optimalt klädombyte (efter plurr) börjat snurra. Det vanliga är väl att man 'tager vad man haver' av gamla kläder. Våra ombyten sedan hemskt många år är är varken varma, lätta att få på sig (då man är fuktig), lätta (vikt), lågvolymiga eller prydliga. Det har vi kunnat konstatera!

Jag vill ha en utrustning som är: Liten och lätt, lätt att få på sig när man står där fuktig och huttrande på en blåsig fjärd. Den skall dessutom vara varm. Fungerar den optimalt så får den också kosta!

Vetskapen om att nödutrustningen är funktionell ger mig lugn i sinnet därute. Inte minst nu när K och jag börjar bli till åren.

Jag har fått för mig att ull är det material som ger bästa isolering i förhållande till vikt/volym.

Någon som har funderingar kring detta eller rentav 'komponerat' ett ombyte i enlighet med dessa?
T

Jag kör med en likadan uppsättning kläder i ryggsäcken som den uppsättning jag redan har på mig. Goretexjacka och byxor har jag dock inte i dubbla uppsättningar. Inte superlätt men funkar det före plurret så funkar det väl efter.

Mvh, Klas

Som varmt underställ tycker jag om wollpower (de som förr hette ullfrotte men glömde skydda namnet) - ylle som värmer även fuktat, varmt, låg vikt och lätt att ta på även om man inte är snustorr på kroppen.
Att ytterlagret är vindtätt ser jag som måste då vinden kan kyla rejält annars men ombytet ska ju absolut inte vara skräpet som blev över - ar man plurrat förtjänar man inte att stå med dåliga kläder - tvärtom.

/Patrik,

Fryskycklingens överlevnadsknep ;)

Jag är nästan löjligt känslig för nerkylning, och upplevde detta som ett både reellt och mentalt problem när jag började åka skridskor. Jag insåg att jag måste tvinga mig att övningsplurra för att kunna fortsätta. När det väl var dags, var jag övertygad om att jag skulle dö inom tre sekunder ;).
Till min stora förvåning kom jag upp ur vattnet lika varm som innan, trots att jag blivit helt genomdränkt! Så varm, att jag i lugn och ro kunde åka in till ett vindskyddat ställe vid stranden, byta om och ta hand om våta plagg.

Vid plurret hade jag på mig ett tunt och ett tjockare ullställ (Aclima + gamla Ullfrotté), en mellantjock ulltröja + såklart vindtäta ytterplagg. Jag är säker på att det var just ullkläderna som "räddat mitt liv" - det var väldigt tydligt hur de behöll sin värmeisolerande förmåga i vått tillstånd. De var dessutom lätta att vrida ur till nästan torrt tillstånd och stuva in i ryggsäcken.

Sedan dess åker jag bara i ullkläder lika ovan, och har en likadan, fast gammal (noppig, fläckig och sliten) uppsättning i ryggsäcken. De plaggen är lite mer uttöjda, vilket faktiskt är en fördel vi påtagning. Ett superlätt regnställ (Montane Minimus) följer med som ytterskikt.

Jag packar reservkläderna färdigträdda i varandra för maximalt snabb påtagning: undertröja i mellantröjan, därefter bägge i ev. tjocktröja (beroende på temp.) och alltihop i skaljackan. Motsvarande med långkalsonger - mellankalsonger - ytterbyxor. Mössa och vantar i jackfickorna, strumpor och underbyxor i byx-dito. En vattentät påse med allt för överkroppen, en annan med allt för benen. På det sättet slipper jag rota runt i säcken och kan snabbt få på mig allt på en gång.
OBS inget för modelejon - tekniken kräver "loose fit" ;).

Vattentäta strumpor, liners, ylleunderställ, fleece, mössa, handskar, värmejacka och paclite skal är mitt val. Det är lätt och de lätta skalkläderna kan man åka i om man överraskas av regn.

Tack alla för info. Lite extra till Joanna för den personliga skildringen - uppskattat!
Nu har jag gjort en önskelista att gå runt med. Billigt blir det inte men bra. Få se vad det blir.
T

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg