Nya kajakäventyr?

Jag har paddlat en del med utgångspunkt i Tyrislöt, en gång på Åland och drygt tio gånger i Fjällbackatrakten. Av dessa tre områden lockar fortfarande Fjällbacka mest.
MEN... inget av dessa paddelområden kan med bästa vilja i världen kallas vildmark

Finns det något område i Sverige - eller kanske Norden - där man kan uppleva lite mer vildmarkskänsla i kajaken. För det är kajak det handlar om. Går man över till kanadensare finns ju gott om små vatten.
Jag är inte speciellt trakterad av forspaddling. Det begränsar antagligen möjligheterna...

Hoppas på tips gör

HåkanF

Problemet med skärgårdar är att vi är många som tycker att de är fina. Därför är det sällan att den riktiga vildmarkskänslan infinner sig. Sommarstugorna kommer man inte undan helt. Ålands norra skärgård tycker jag är något av det närmaste man kommer.

Det är nästan åt fjällen man måste bege sig om man vill ha vildmark. I somras återsåg jag Rogen med kajak. Det är vildmark. Visst paddlar de flesta kanadensare där, men en lätt kajak passar utmärkt. Det är en hel del lyft. Min kajak väger runt 20 kg så den kom med i en vända och packningen i nästa. Annars kan man ju vara två kajakister och hjälpas åt att bära.

Luleå skärgård är långt ifrån crowded, men som sagt det är ju inte vildmark. I höstas var jag uppe och paddlade i sjön vid stora sjöfallets nationalpark, men det är reglerat vatten och det var inte så mycket vatten vid tillfället så man fick liksom bortse från stränderna (inte så fina när det är typ 10 meter kvar till dämningsgränsen). Sen har de flesta såna sjöar (även Torne träsk) en väg längs åtminstone ena sidan, så vill man få vildmarkskänslan får man hålla sig på motsatt sida :).

Hursomhelst är det svårt att få till den "optimala" kajakturen i vildmark, försökte för några år sen hitta en rutt paddling + topptur till nån ganska hög fjälltopp här i Norrland, där man faktiskt tjänade på att paddla (istället för att vandra eller ta bilen närmare), men vi hittade inget bra. Man får lägga en rutt och låtsas att vägar inte exsiterar.

Jag har paddlat en del med utgångspunkt i Tyrislöt, en gång på Åland och drygt tio gånger i Fjällbackatrakten. Av dessa tre områden lockar fortfarande Fjällbacka mest.
MEN... inget av dessa paddelområden kan med bästa vilja i världen kallas vildmark

Finns det något område i Sverige - eller kanske Norden - där man kan uppleva lite mer vildmarkskänsla i kajaken. För det är kajak det handlar om. Går man över till kanadensare finns ju gott om små vatten.
Jag är inte speciellt trakterad av forspaddling. Det begränsar antagligen möjligheterna...

Hoppas på tips gör

HåkanF

Du kan ju tänka i tid i stället för i avstånd till civilisation. Man behöver inte gå speciellt långt utanför högsäsong för att uppleva vildmarkskänsla t.o.m. i Sthlms skärgård. September/Oktober bjuder ofta på sköna dagar och håller du dig i ytterskärgård kan du faktiskt paddla flera dagar utan att se en annan människa, knappt en annan båt. Större delen av ytterskärgåden saknar dessutom bebyggelse så du behöver inte ens se några hus.

Faktiskt en läcker känsla att veta att Sthlms city bara är ett par mil bort när man paddlat en hel dag och haft skärgården helt och hållet för sig själv.

/Rickard

Som sagt, Stockholms ytterskärgård efter att sommarsäsongen med massa motorbåtar å segelbåtar är över bjuder ju på en hel del stillhet och ensamhet..

Annars antar jag att t.ex. Norra Norge, Lofoten m.m. erbjuder rejält med viltmarkskänsla. Och vad jag hört åtminstone är Finlands skärgård mindre bebyggd och trafikerad än Sveriges. Men jag har ingen erfarenhet av dessa områden själv. (Ännu, men snart kanske :) )

Stockholms Skärgård vinter

Som någon nyss skrev så är det nog mer en fråga om säsong än plats. Om du är van vinterpaddlare så måste jag rekommendera Stockholms Skärgård - vinter! I princip går det alltid hitta öppet vatten i Nynäshamn eller Ankarudden på Torö eller ta kajaken på båten till Sandhamn eller någon annan ö om det som i år är mycket is. Sedan är det bara att med försiktighet och sällskap njuta. Har haft några fantastiska möten ute i skärgården såhär års och om ett par veckor bär det ut igen, om det finns nåt vatten att hitta fortfarande. Gjorde en tur förra vintern mellan Landsort och Arholma med två goda vänner och jag lovar att det var tomt bland skären.

Du kan ju tänka i tid i stället för i avstånd till civilisation. Man behöver inte gå speciellt långt utanför högsäsong för att uppleva vildmarkskänsla t.o.m. i Sthlms skärgård. September/Oktober bjuder ofta på sköna dagar och håller du dig i ytterskärgård kan du faktiskt paddla flera dagar utan att se en annan människa, knappt en annan båt. Större delen av ytterskärgåden saknar dessutom bebyggelse så du behöver inte ens se några hus.

Faktiskt en läcker känsla att veta att Sthlms city bara är ett par mil bort när man paddlat en hel dag och haft skärgården helt och hållet för sig själv.

/Rickard
Jag kan bara hålla med. Jag var ute med Utö som bas (gjorde lumpen där och har bekanta sen dess därute) och september-oktober då är det näst intill folktomt, och på utsidan är det folktomt. I år hade jag vattenskotersafari och botaniserade längst ut i havsbandet helt solo och allena. Inte en kotte, men dimma och tjocka så det gäller att kunna navigera.

misterhult

misterhult är den enda skärgård jag vet som är ödslig även mitt i sommaren. Inga båtar, bebyggelse på ett fåtal öar och sällan några möten med andra paddlare, däremot garanterade möten med havsörn och om man är modig och paddlar tillräckligt långt ut möter man sälar också. Men på vintern och på för och eftersäsong är det nog ödsligt i de flesta skärgårdarna

Daniel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rogerj kajakäventyr i högakusten Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg