Nya Kängor!

Jaha, då var det dags att köpa nya vandringskängor.

Funderat på dessa två:

-Meindl Himalaya

-Meindl Mt Crack Pro

Synpunkter och tips på liknande kängor!!!

För fjällvandring och toppbestigningar.

Själv har jag Hanwags Alaska vandringskängor. Jag och flere kompisar som också har likadanna kängor är mycket nöjda med dem.

Sömmarna ligger högre upp än på Meindls mostavarnde kängor varför risken för läckage är mindre.

Boreal

Hej

Köp Boreal för ca 1700:- och få pengar över istället för att köpa Meindl för 2600:-. Det finns inget med Meindl som berättigar det högre priset i jämförelse med Boreal. Själv har jag ett par Boreal Bulnes som har tagit god hand om mina fötter under flera år. Jag har aldrig fått skav eller liknande. Läs recensionerna i Utsidans Recensionsbank.

Mvh Henrik

Själv älskar jag mina...

...Garmontkängor i allt utom värre kärr. Utemaggan håller med.

Det bästa rådet är att prova och prova. Det är dina fötter som avgör, inget annat.

hänger på diskussionen lite efter mina gamla kängor börjar få lite hål här och där : )

Jag har sett att rätt många affärer på nätet delar upp sina skor i expedition och trekking. Vad är det som skiljer skor i de olika kategorierna åt egentligen?

/M

Lundhags kanske

Jag har ett par Meindl Island men har inte provat de modeller du funderar på.

Något att tänka på, vilket många vittnar om, är att Meindlkängorna kan vara lite smala i lästen om man har breda fötter. Och de töjer sig inte en millimeter. Känns de bara lite smala kan du vara säker på att det gör ont efter ett par mil i kängorna. Mina egna är lite på gränsen, men de har ändå funkat bra Annapurna runt i Nepal.

När jag ska till de svenska fjällen väljer jag dock utan att tveka mina Lundhagskängor med höga skaft. (Modellen hette "vandring" när jag köpte dem för lite drygt 10 år sen. Exakt samma modell finns inte längre, men prova dig fram). Lundhagskängorna klarar utan problem lättare vad och man slipper att dra av och på ett par cover boots/alt ta av och på kängorna för att ta sig över jåkkarna. Visserligen är stabiliteten något sämre i stenig terräng. Men de är helt överlägsna för svenska förhållanden.

Trekking

Trekking är numera ett lite luddigt begrepp för att "vandra med ryggsäck i bergig terräng". Naturligtvis kan detta röra sig om allt frân lángre rutter under flera veckor i svâr terräng, fràn dagsutflykter pà stigar i kuperad terräng. Trekkingskor kan därför vara allt frân avancerade, robusta och relativt vridstyva kängor med stegjärnsfásten etc, till lättare, mer flexibla kängor. Dessa trekkingkängor anvánds áven av expeditioner under deras "Approach" till högre höjder.

Experdition, High Mountain, Alpine etc. är ännu mer tekniska kängor som anvánds vid just expeditioner, bergsbestigningar i stenig, snöig och isig (glaciär) terräng. De används även av utövare av "isklättring". Dessa ska vara totalt vridstyva i alla riktningar och anpassade för stegjärn. Viktigt med kánslighet vid svàr bergskláttring dár man ska sátta ned tàspetsen pà smala klippavsatser etc. De bör vara fodrade för att klara lâga temperaturer. ´Dessa expeditions-kángor kan vara av láder eller plast; höst upp pà de högsta topparna används i stort sátt bara plast.

Med vänlig hälsning

Mats Lindholm

boreal

Har kollat en del på boreal bulnes och fuji, och ska försöka hitta ett par att prova snart. Någon som vet vad det egentligen är för skillnad mellan dem?

m

Jag förslår Lundhags, jag har haft mina i 12 år och använt dem för vandring i Nepal, Patagonien, Tibet och ett flertal vandrigar i Sverige och Norge. De är fortfarande kanonsköna och håller bra. En vikig del tycker jag är att många av kängarna så som Meindl med flera så har de en mjuk insida, vilken inte är så bra om men trots allt bli blöt eller fuktig. Lundahags har endast råskinnet och man kan då hänga dem upp och ner på ett par pinnar över natten och torka dem. Man kan till och med hålla dem under öppen eld så att värmen går upp i de upp och nedvända kängorna. Det här går inte så bra med typen Meindl då dessa blir svedda och det tar grymt lång tid att torka den helt torra. Min flickvän har Meindl och jag har Lundhags, erfarenheten fick vi under två dagars ösregn i Patagonien förra året. Lundhags är lite hårdare i början men mjukar till sig med tiden och blir extremt sköna. Jag har kört Lundhags Scandinavia men är inom de närmaste åren sugen på att köpa ett par Lundhags Professional 2000 som är nya modellen av halvlåga kängor. Jag har aldrig sätt någon direkt användning på riktigt höga kängor om jag skall vara ärlig. De man skall ha dem för som jag ser det är om man har svaga anklar och behöver extra stöd. Under vadning och hårt regn kan man med fördel köra stövlar av typen Tretorn Sarek (extrem mjukt skaft) eller sandaler av typen Teva. Gore-Tex i kängor är också som jag ser det en väldigt överreklamerat, 1. det är inte helt vattentätt i alla fall under väldigt extrema förhållande (samma sak med jackor och dylikt) andningen funkar säkert om man nästan sitter still mesta delen av tiden, och det göra man ju inte ;-)))

Hoppas du fått något ut av mitt råd, märk väl, jag uttycker väldigt subjektiva åsikter och tips.

Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg