Nya grejor

Hej allihop

Har haft ett uppehåll i vandringen på 10-15 år och nu skulle jag kanske behöva nya grejor innan jag släpar upp mig och mina ungar på fjället..

Ni verkar ju ha koll på det mesta i utrustningsväg så jag tänkte be om lite tips.

Fjälltält för 2-3 personer. Gärna lätt, och tåligt. Ska kunna sättas upp i regn utan problem. Några tips? Har ett gammal Fjällräventält, men det är tungt med pinnar.

Sovsäckar och liggunderlag? Ska användas sommartid men ändå hålla värmen när det är kallt på fjället.
Ryggsäck? Skiljer det mycket mellan en ramsäck och de moderna säckarna?

Jag betalar gärna för kvalitetsgrejor, men vill heller inte slänga bort pengarna.

Är tacksam för alla tips.

/Peter

Grattis, utrustningsmässigt har det gått i en cykel, så den utrustning du använde för 10-15 år sedan, är nu åter högaktuell!

Var du nöjd med dina saker för 10-15 år sedan lär de vara helt funkis idag också. (Reservation för sovsäcken om den inte förvarats bra och för hållbarheten på ev plastspännen på ryggan.)

Tälten har blivit lättare sedan dess, liggunderlagen bekvämare och ryggsäckarna tyngre...

Med risk för att trampa märkesfantasterna på tårna så vill jag ändå slå ett slag för Clas Ohlssons sovsäckar av märket Asaklitt. De är lätta, varma, billiga och små. Den varmare varianten håller er garanterat varma på sommarfjället. Den minsta bör man ha pyjamas i om det kryper neråt 7-8 grader.

Tack för alla inlägg. Jo, jag har varit helt utei utförsbacken eftersom jag alltid haft kronans M59 och Fjällrävens blå anorak. För några år sen var jag SUPERINNE men nu är jag ute igen ;)

Att det har hänt saker på utrustningsfronten har jag förstått.
Jag tar gärna mot mer detaljerade förslag på produkterna.
Är det inte i enlighet med forumsreglerna får Ni gärna maila mig privat.

Den gamla sovsäcken har jag gett upp, likaså tältet (såvida ingen har bra argument om motsatsen).

Tack!
/Peter

Tält:
Jag är väldigt nöjd med mitt Hilleberg Nammatj 3 som kommer att hänga med många år. Funkar kalas i alla väder och vindar. Jag gav väl 4700 för det för tre år sen. Det är såpass att jag småler varje gång jag slår upp det pga att jag är så nöjd med köpet.

PS. Jag är ingen galen "Hilleban" men något prylgalen och har svårt att handla billigare/billigt.

Liggunderlag:
Ingen aning om din budget men Exped har fina och tjocka luggunderlag. Väger dock en del. Kostar kring tusenlappen och jag sover mycket bättre på min Downmat 7 (70mm) än på mitt gamla 28 mm Thermarest.

Sovsäck:
Jag köpte en Alpdream 400 från Alpkit.com i England. Kostade ca 1400 kr och kom på 3 dagar (!). Det är en -3 komfortsäck som faktiskt var för varm för mig även i +1 grad nu i somras i Sarek. Jag är dock ganska varmblodig men den dunsovsäcken är väldigt liten och lätt. Kanske scouta efter en svalare säck hos dem?

Med risk för att trampa märkesfantasterna på tårna så vill jag ändå slå ett slag för Clas Ohlssons sovsäckar av märket Asaklitt. De är lätta, varma, billiga och små. Den varmare varianten håller er garanterat varma på sommarfjället. Den minsta bör man ha pyjamas i om det kryper neråt 7-8 grader.

Classes grejor vågar jag inte ha på fjället. De köper hellre billigt än bra.
Går de sönder 5 mil från närmsta by är det inte roligt :(

Har Du testat den själv? Är inte sämre än jag kan ändra mig...

/Peter

Vissa av oss avundas den som får möjlighet att ta ett helhetsgrepp och köpa helt nya grejer. Låter som ett bra läge att skaffa riktigt lätt utrustning, dvs en där tält, ryggsäck och sovsäck/liggunderlag sammanlagt väger kring 3 kg per skalle. :)
Det är inte svårt, och inte dyrare.

Samtidigt ska du såklart behålla dina gamla grejer om de funkar. Köp inte nytt bara för att det är nytt. Så jäkla mycket har inte hänt vad gäller funktion.

Vilket koncept

skall du jobba efter?

Kan vara lite fel att börja med att föreslå enskilda prylar. Tycker att du skall läsa Jörgens bok Packa Fjäderlätt och därefter fundera på vad det är du vill satsa mest på i utrustningsväg. Det lättaste i utrustningsväg är det man aldrig tar med sig.

Kanske skall du köpa en digital hushållsvåg som första pryl. Jag köpte en som verkar vettig på Kjell & Co nyligen

Thure

Bilagor

• 48248.jpg
    48248.jpg
    15.3 KB · Visningar: 366
Är ingen lättviktsfanatiker (trots att jag sågade av tandborstarna på den gamla goda tiden)
Är mer bekväm än lat, dvs kan tänka mig att bära liiiite extra om det ger ett mervärde i form av komfort.

Tack för alla svar!

/Peter

Är mer bekväm än lat, dvs kan tänka mig att bära liiiite extra om det ger ett mervärde i form av komfort.

Jag är lite likadan, faktiskt. Men snarare sån att jag sparar vikt ordentligt där det inte betyder komfortförluster, så att jag har goda marginaler för att ta med saker som väger men ger stora komfortvinster.

Sen är ju just bekvämligheten en väldigt bra anledning att bära lätt.

Måste slå ett slag för Hilleberg Nallo GT!!! Har själv ett GT 4 som det är enormt gott om plats i, såväl innertält som absid. Dessutom väger det bara drygt 3 kg!! Kan tänka mig att ett Nallo GT 2 eller 3 kan passa.
Dessutom sover man tryggt i det vare sig det blåser, regnar eller snöar!!

//Lelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskapx Tips på billiga, prisväda utlänska grejor Utrustning allmänt 32

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg