Nya Garminprodukter

Har ni sett att Garmin har kommit med två nya GPS för friluftsbruk, Geko 101 o Geko 201. Det verkar som om man riktar in sig på en ny publik. De verkar ha i stort sett samma spec som eTrex resp. eTrex Venture, men är mindre, lättare och har lägre skärmupplösning (64x100). Geko 201 har 10000 trackpoints mot 2000 för Venture. Dessutom är de billigare. De finns hos GPS Warehouse för 96 resp. 120 pund.

En kul grej i Geko 201 är spel där man flyttar markören genom att röra sig själv. Motion och spel samtidigt alltså.

Är man inte intresserad av att ha kartor i GPS:en så ger Geko 201 mycket för pengarna tycker jag.

Hälsningar
Harald

http://www.garmin.com/products/geko201/

Garmin uppger att den ska klara sig 12 timmar på 2 st AAA-batterier. Brukar Garmins uppgivna tider stämma? De anger ju inte vilka batterier osv. som ger 12 timmar...undrar hur länge den klarar sig en vinterdag, säg -10 grader med uppladdningsbara batterier (har sett max. 750 mAh uppladdningsbara AAA (NiMH)) Knappast 12 timmar iaf..

/ola

Det står i handboken som man kan hämta på Garmins hemsida att 12 timmar avser alkaliska batterier. Hur väl tiderna stämmer har jag aldrig kollat. Min Venture ska hålla 20 timmar och så länge har jag aldrig använt den i ett sträck. Eftersom NiMH-celler har rätt stor självurladdning så får man inte ut samma tid vid flera användningstillfällen med flera dagar emellan.

Vad jag däremot vet är att jag kan ta ut hela kapaciteten ur NiMH-cellerna. När GPS:en slår ifrån p.g.a. dåligt batteri är spänningen drygt 1,0 volt per cell och längre än så ska man inte ladda ur en NiMH-cell.

Enligt handboken finns det en inställning där man kan välja alkaliska eller NiMH-celler. Om det påverkar något annat än batterimätaren vet jag inte.

Hälsningar
Harald

Ok, tack för info.

Geko verkar onekligen smidig..dessutom med 10000 spårpunkter vilket jag uppskattar. Undrar dock om den klarar en lång skridskodag, kanske åtta timmar, med nyladdade NiMH.Det kan man undra.

/ola

Finns andra

Legend och Vista har också 10000 spårpunkter, numera. Fast de är ju större och dyrare, förstås, men har också betydligt fler finesser, bortsett från de oundgängliga spelen.

Anders

dexecupen; sa:
Ok, tack för info.

Geko verkar onekligen smidig..dessutom med 10000 spårpunkter vilket jag uppskattar. Undrar dock om den klarar en lång skridskodag, kanske åtta timmar, med nyladdade NiMH.Det kan man undra.

/ola

Om du inte ska använda den för att navigera, utan bara för att logga din färdväg, så kan du lägga den under mössan. Förutom att du får bästa möjliga mottagning så håller du den varm, vilket förbättrar batterikapaciteten. Annars är kanske antalet skridskodagar inte flera än att du kan kosta på dig färska alkaliska batterier för just dem. Ytterligare en variant är att ha med en extra omgång NiMH och byta under någon paus.

Hälsningar
Harald

Externt batteri?

Ett sätt att klara strömförsörjningen i kyla vore att ha ett batteri i fickan med sladd upp
till GPSen på ryggsäckens axelband eller i ett kartfodral.
Att ha GPSen under mössan verkar onödigt besvärligt.

Apropå finesser. Någon som har erfarenhet av GPS-display på klocka med överföring från centralenhet resp GPS-klocka i friluftssammanhang?

Hejsan Thure

haraldn; sa:
dexecupen; sa:
Ok, tack för info.

/ola

Om du inte ska använda den för att navigera, utan bara för att logga din färdväg, så kan du lägga den under mössan. Förutom att du får bästa möjliga mottagning så håller du den varm, vilket förbättrar batterikapaciteten. Annars är kanske antalet skridskodagar inte flera än att du kan kosta på dig färska alkaliska batterier för just dem. Ytterligare en variant är att ha med en extra omgång NiMH och byta under någon paus.

Hälsningar
Harald

Tackar för tipsen men jag åker skridsko många dagar per år, oftast med pannband och hålla på att fippla med batterier under en endagstur går bort =) Men vad vet jag, kanske Geko klarar en skridskodag med NiMH.

Förresten..vad är det som drar drar så mycket ström i en GPS? Främst en massa beräkningar (dvs processorn)? Display och uppdateringar av den?

/ola

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg