Jag har en 550t sedan några veckor. Den är den första i sitt slag jag har(handhållen för skogsmullebruk) har en i bilen och så i telefonen förstås (jaja, förstås och förstås....men där finns en i alla fall).. Har mest använt kartan som följer med, använt apparaten bl.a vid fisketur där vi gick mellan olika vattendrag, högre precision behövs inte än medföljande europakarta*) men jag har friluft pro Svealand också. Onödigt krångligt att installera CD:n, för den kartan de skyddar sig litet löjligt bra(??) tycker jag, köp SD-kort i stället. Kameran? Tja, litet bättre än vad man kan begära. Utmärkt att kunna ta en bild och ha att peka på för att hitta tillbaka till platsen för fotot. Överhuvudtaget mycket funktioner som man kanske inte kommer att använda så ofta - men det vet man ju aldrig förrän några år gått. Startar snabbt, hittar satelliterna mycket fort, Håller låsning på dem på ett utmärkt sätt, även inomhus med bara små fönster. Bra precision, mer än vad jag egentöligen behöver....men det gör ju inget. Nackdelar då? Tjaa, konsumerar el men går ju bra på NiMH batterier, givetvis ytterligare bättre på LI.batterier men dessa kostar ju ~20kr/st men är nog ett bra alternativ vintertid ffa.
I övrigt: Robust, ytterfodralet jag köpte till var nog overkill men kan ju under alla förhållanden skydda displayen som jag skulle tro är känsligaste biten av det hela. Spöar med råge GPS-delen i mobiltelefonen (Nokia N 95) i precis allt utom bilnavigation. Trr att det beror på att jag inte har sådan karta och program i Oregonen.......;-)) men den senare är värdelös för telefonsamtal och musik i gengäld.
Du får höra av dig om det är något mera du funderar kring
Us
*) En medföljande kompis som numera bor i Frankrike var klart impad av europakartan, hittade lätt den lilla grusväg, en blindtarn 2 m bred, 40 lång som går i kanten till hans tomt i det inre av landskapet Cognac....in the middle of bloody nowhere om jag förstått honom rätt..