Den som rapar flest länkar vinner. Det har gällt sedan dagis, sann vetenskap på dagisnivå.
Du har inte förstått. Inte alls.

En annan sak jag kom att tänka på: när jag atombombade dig med listor på folk som vet vad de talar om och säger att du har fel så valde du att gå till personangrepp. Tydligen saknade du amunition, du hade inga relevanta argument att kontra med. Jag tar ditt inlägg som ett erkännande att du inte vet vad du talar om.

Och du har mage att kalla mig för "dagisnivå".

Det är överhuvudtaget slående hur förnekare lätt hamnar i den sitsen och angriper "motståndarnas" motiv eller personliga karaktär eller annat när argumenten tryter. Jag ser samma fenomen hos homeopater, krationister och currylinjemänniskor.

För låg nivå för att du ska få ta del av min tid, min kunskap eller mitt engagemang. Jag håller mig på arenor med mer höjd och vetenskaplig stuns.
Men lycka till med ditt!

En annan sak jag kom att tänka på: när jag atombombade dig med listor på folk som vet vad de talar om och säger att du har fel så valde du att gå till personangrepp. Tydligen saknade du amunition, du hade inga relevanta argument att kontra med. Jag tar ditt inlägg som ett erkännande att du inte vet vad du talar om.

Och du har mage att kalla mig för "dagisnivå".

Det är överhuvudtaget slående hur förnekare lätt hamnar i den sitsen och angriper "motståndarnas" motiv eller personliga karaktär eller annat när argumenten tryter. Jag ser samma fenomen hos homeopater, krationister och currylinjemänniskor.

Jag menar att priset för att agera utan att veta betalas med mänskligt lidande. Och vi vet inte. Vi betalar utan att ha koll. Det är slöseri och inte till medmänniskors fromma.
Lek med tanken att vad vi människor än gör så påverkar det inte klimatet. Då betalar vi ett väldigt högt pris för ingenting.
Jo, det är rätt.
Lek sedan med tanken att klimathysterikerna har rätt men att vi ignorerar dom.
Har du tur i spel?
Betalar du några försäkringspremier för bil eller hus eller chansar du på att olyckskorparna har fel?

Fundera sedan på när det är dags att hitta alternativ till fossila bränslen.
Nu?
Så snart vi har högkonjunktur igen?
Om 50 år när jordens befolkning ökat med ytterligare 50% och de fossila resurserna är på upphällningen?

För låg nivå för att du ska få ta del av min tid, min kunskap eller mitt engagemang. Jag håller mig på arenor med mer höjd och vetenskaplig stuns.
Men lycka till med ditt!

Jag gjorde dig svarslös, och du gömmer dig bakom en attityd av överlägsenhet. Det är uppenbart att du inte har något med substans at komma med. "Jag gömmer bevisen för dig, för du är inte värdig". Var har jag hört de förut? Tror det är uppenbart för de flesta som läser den här delen av tråden vilken nivå du ligger på. Och vilka arenor håller du dig till? Där folk håller med dig? Och delar ut nallebjörnar till andra klimatskeptiker som tröst för att etablerade vetenskapsmän inte finner er värda att lägga ner tid på?

Jag tror jag inte behöver din kunskap. Någon har lurat dig. Och världen blir en bättre plats om personer som du låter bli att engagera sig, så det slutade ju lyckligt. Men det var värst vad du tog det personligt. Även det klassiskt för folk med dåligt med argument.

Senast ändrad:
Jo, det är rätt.
Fundera sedan på när det är dags att hitta alternativ till fossila bränslen.
Nu?
Så snart vi har högkonjunktur igen?
Om 50 år när jordens befolkning ökat med ytterligare 50% och de fossila resurserna är på upphällningen?

Problemet med dårfinkar som Peaceful, Mellpat och andra är inte att de kört huvudet i sanden och skriker "jag vägrar lyssna, lalalala!" varenda gång mer bevis för att de har fel presenteras. Problemet är att de riskerar få folk att tro dem, och då tas viktigt engagemang för att få fram ny teknologi bort. Jag vill gärna bo i ett hus som är självförsörjande på el, vatten, värme och avloppshantering, köra i en bil som går helt på solenergi och veta att 100% av mina hushållssopor cirkuleras så att jag får betalt av industrin för att sälja dem, få el från kärnkraft som utnyttjar 100% av energin i uranet (mot dagens 5%) och producerar icke-radioaktiva tungmetaller som avfallsprodukt, etc. Det är bra för både min pånbok och miljön lixom. Men de här personerna får det att verka mindre viktigt att utveckla sådan teknologi, och så satsas det inte så hårt som det skulle kunna göras.

Problemet i klimatfrågan är inte att en minoritet (dock en kvalificerad sådan) är skeptisk. Problemet är att verkningsfulla åtgärder för att minska koldioxidutsläppen är politiskt omöjliga. Att köpa mark och plantera träd förslår inte långt när varje svensk i genomsnitt släpper ut ca 10 ton koldioxid om året. Dessutom är visst pengarna slut hos bankerna. Hur nu det gick till. Kanske på grund av det som beskrivs här? http://www.portfolio.com/news-marke...11/11/The-End-of-Wall-Streets-Boom?print=true
Raskesven får gärna komma med kvalificerade synpunkter. :)

Invektivbaserad amatörpsykologi....ingen är väl förundrad över att man här låter bli att styra upp felaktigheterna i sakfrågorna.
Däremot kanske det kan vara kul att leka i sandlådan med pojkarna som tror sig vara alfa. Lite uppfostran av dem kan ju såklart både jag och andra ha nytta av framledes.

Så ett par tips när det gäller att diskutera;
- öppet sinne
- läs vad andra faktiskt skriver
- det är ok att vara salig på sin egen tro men i debatter blir det fel när den egna frälsningen förblindar och fördummar
- om du tycker något är heltokigt, försök själv förstå lite bättre innan du tar för givet att motparten har galet fel
- försök inte retas med den som är oretlig och slår dig på fingrarna, i kattens lek med råttan bör råttan inte begå misstaget att den vinner något på att retas
- lämna kvar dagismanéret där det gör sig bättre
- tänk själv
- var ärlig
- överdriv med måtta

För att nämna några få pointers som slår mig efter att ha läst bara ett fåtal inlägg av den intoleranta pk-maffian med stängda sinnen.

Fast nu känns det som ni pratar om varandra. Jag skulle dock tycka det var intressant att i alla fall bena upp en sak innan ni går vidare på andra spår.

Bananmannen räknar upp en lista med vetenskapliga sammanslutningar som han tolkar genomgående står för en motsatt åsikt klimatskeptiker.

För mig verkar det då finnas några alternativ. Som klimatskeptiker...

a) delar man inte åsikter med dessa sammanslutningar.

eller

b) anser man att dessa sammanslutningar inte alls genomgående står för en motsatt åsikt.

eller

c) ?

Fast nu känns det som ni pratar om varandra. Jag skulle dock tycka det var intressant att i alla fall bena upp en sak innan ni går vidare på andra spår.

Bananmannen räknar upp en lista med vetenskapliga sammanslutningar som han tolkar genomgående står för en motsatt åsikt klimatskeptiker.

För mig verkar det då finnas några alternativ. Som klimatskeptiker...

a) delar man inte åsikter med dessa sammanslutningar.

eller

b) anser man att dessa sammanslutningar inte alls genomgående står för en motsatt åsikt.

eller

c) ?

Som skeptiker till bananmannen et al (dock ej klimatskeptiker) så följer den naturliga ordningen att jag inte är alarmistiskt lagd utan balanserad och förnuftig, att jag finner för mycket förvanskande i arbetet som bananmannens anhang för fram (är man stark i sak behöver man inte fuska och ljuga), jag finner att många av de som står för alternativa förklaringsmodeller till klimatskiftningar som mer trovärdiga, jag ser bortom den simpla förklaringen och gör konsekvensanalyser vilket sätter problemlösningar i ett värderingssammanhang osv.

När man som klimatpropagandist inte alls lyssnar på alternativa förklaringsmodeller och lösningar, vad har man då för agenda? Eller saknar man bara förmågan och den vetenskapliga approachen?

Och den som tror att det saknas vetenskapliga alternativ till bananmannens upprapande är ju dum i huvudet. Googla. Fast är man inte intresserad av att få sin tro ifrågasatt så blundar man såklart.
Utan minsta ansträngning bjuder jag på en alternativ länksamling till den bananmannen klottrade ihop. Och nej, jag räknar inte alls med att den klimatointresserade ska ta sig tid och vidga sina vyer.

Senast ändrad:
Utan minsta ansträngning bjuder jag på en alternativ länksamling till den bananmannen klottrade ihop. Och nej, jag räknar inte alls med att den klimatointresserade ska ta sig tid och vidga sina vyer.

Nu äntligen slutar du kasta sand och kommer med material så man får något att bemöta. Jag gick in på sidan i fråga och tittade runt en stund. Min tanke var att ta reda på vad som sägs, och av vem. Jag lyckades med steg ett men misslyckdes kapitalt med steg två.

Låt mig ta ett exempel: Smälter isen på Grönland? Inte vet jag, jag har aldrig varit där. Men NASA skapade ett projekt de kallar GRACE. Det är två sateliter vilka flyger i formation runt jorden och mäter avståndet dem emellan med en extremt nogrann lasermätare. Efterhand som den lokala gravitationen varierar varierar också avståndet mellan de båda satteliterna. Om den lokala gravitationen ändras mellan två överflygningar kan man på så sätt räkna ut hur mycket materia som tagits bort eller lagts till. Det är vad jag kallar vetenskap. Och jo, Grönland smälter, mönstret ändrades från balans till avsmältning för några år sedan.

På din sida hittade jag massor med människor som tycker saker och som publicerar diagram. Det vanliga svamlet med lilla istiden (de här killarna har ännu inte fattat att det var ett lokalt fenomen i Europa), totala missförstånd och direkta felaktigheter om koldioxiden i olika aspekter och så vidare. Vad jag inte fann var material från etablerade vetenskapliga institutioner. Noll. Zip. Nada. Som jag misstänkte, det brukar vara så.

Och nej, jag bryr mig inte om kritik mot Al Gore heller, av den enkla anledningen att han är en politiker, inte en vetenskapsman. En tyckare alltså.

Skogsåterplantering

För några år sen var jordens största återplanterings projekt, Cypern, ca 3x så stort som Gotland, avskogningen då var vida större än det...Cyperns skogar försvann med Vendigs handelsflotta på 1400-talet, med dem försvann bla dvärgelefanten....
Att klimatkonferenser, expertutlåtande etc blivit stor cirkus och en födkrok är inte att kritisera vad som sägs utan hur det görs... Utfallen över århundraderna har pendlat upp och ner i temperatur och nederbörd. Torka kan vara minst lika förödande som varmare eller kallare....
Vinbärskärnorna i mossarana runt Torne träsk är tankvärda. Liksom de långa iskärnorna. Facit lär vi inte få på länge men säkert kommer många att profitera på bägge sidorna....
//J

Angående kostnader från att minska eller inte minska utsläppen av växthusgaser. Det är förknippat med kostnader att minska våra utsläpp av växthusgaser. Om det inte vore på det viset skulle det inte finnas något problem. Bara att minska dem. Det obekväma är att betala i form av resurser som kan användas till annat Som jag skrivit tidigare i en av trådarna jag länkade till tycker jag man får ta hänsyn till följderna när man reflekterar över om vi ska försöka göra något åt utsläppen av olika växthusgaser. Att ta till extremt drastiska åtgärder för att minska dem får också väldiga följder för människor. Men nog tycker jag att det vore idiotiskt att ignorera klimatforskarnas resultat och bara köra vidare. Jag tycker resultaten av studierna är tillräckligt alarmerande för att vi ska vara försiktiga och försöka minska våra utsläpp.

Angående att det skulle vara politiskt omöjigt att minska utsläppen av växthusgaser, så måste väl den slutsatsen baseras på tanken att det är just höga kostnader förknippade med en minskning och att människor inte skulle vara villiga att betala för det, så de politiker som försöker driva igenom något dylikt inte skulle bli omvalda? Tja, det är ett synsätt jag kan förstå, om man inte tror på klimatforskarnas rapporter, och därför upplever kostnaden att minska utsläppen fullständigt onödig. Men är det verkligen den syn majoriteten av väljarna har? Jag tvivlar på det.

Men det kan vara så att det inte finns tillräckligt stor acceptans för den stora minskning som måste till om bl.a. klimatforskarna har rätt. I så fall får vi väl hoppas att forskarna har fel. Det är dock ett synsätt jag inte delar, dvs. att hoppas majoriteten av de forskare som sysslar med klimatfrågor har fel, och ta det hoppet, den tron till motiv att inte försöka göra något åt våra utsläpp. Är det vad vi ska basera våra förväntningar på, att inte ta till oss forskningsresultat? Spelar ingen roll för mig om det handlar om medicinsk forkning, ekologisk forskning, ekonomisk forkning, klimatforsning eller något annat; tyder forskningen på att passivitet kan ge värre följder än den kostnad som är förknippad med aktivitet ska man försöka göra något och inte ignorera resultaten. I det här fallet förväntas följderna av passivitet bl.a, som jag förstår det, bli av storleksordningen att en stor del av världens befolkning blir utan dricksvatten när glaciärer i Himalaya smälter. Är inte de följderna tillräckligt stora för att försöka göra något, betala, för att undvika dem, även om det finns en osäkerhet? Bara själva osäkerheten om följderna borde föranleda en vilja att göra något åt det.

Om kostnaden för att minska utsläppen av växthusgaser var 0, skulle då de som väljer att inte tro på forsnkningsresultaten tycka att det var värt att iakta försiktighetsprincipen om forskarna trots allt skulle ha rätt? Hur vore det med i snitt en tusenlapp mindre i månaden i disponibel inkomst? Två tusenlappar? Det är mycket pengar. Kanske är värt att chansa på att majoriteten av forskarna har fel? Synd bara att kostnaden som regel bara ökar när problem av olika slag skjuts framför en.

Peaceful; angående Gores 35 fel har jag inte själv sett filmen. Hämtar min information från forskarna vid bl.a. IPCC, och det är ju bra att författaren till de 35 felen också till del gör det. Borde fler göra. Synd att han inte kunde vara mer nogrann med fler källhänvisningar när han så bemödat sig med artikeln. För övrigt var det inte länge som du orkade hålla dig till "arenor med mer höjd och vetenskaplig stuns". Drygt 12 timmar. Tycker du ska ta och kliva ner från dina höga hästar.

bananmannen; helt onödigt med uttryck som "dårfinkar" i hastig affekt, du bemödar dig ju med tillräckligt med fakta för att kunna vara saklig.

OT: mellpat; angående Wall Street är det inget nytt att många människor saknar omdöme. I det här fallet; politikers omdöme förblindat av ideologi ( läs bl.a. “"Community Reinvestment Act" hos amerikanska Treasury Department), finansvalpars och andra finansaktörers omdöme förblindat av kvartalskapitalism och dåligt fungerande ratinginstitut är inte en bra kombination, för att bara nämna några relativt överblickbara orsaker till den finanskris vi ser idag.

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg