Ny vintersäck ?

Jag skulle vilja veta vad en sovsäck för vintern kostar nuförtiden, som pallar för ca 20-25 i det fria med ett bra liggunderlag, förresten , liggunderlag som passar in till sovsäcken , vad ska man köpa?
Önskar svar om sovsäck o liggunderlag, samt pris ca /inköpställe.
Jag vet att jag kan söka själv, men tror att ni med erfarenhet är bättre att lyssna på än försäljare i
sportaffären...
Det var länge sedan jag köpte friluftsgrejor, kör med min Caravan Arctic än...Köpt -75
(Det är frugan som behöver övernattningsgrejor så jag slipper åka ut själv jämt.)
Hon hatar att frysa.....
Kram så länge
Peter Sedin

Q säck för sträng vinter bör nog palla minst 12 grader till. Dubbla 14mm räcker länge på vintern.
Dun är mest vikteffektivt. Roberts.pl är en väg men Western Mountain m fl kan säkert hjälpa er. Hur lång är hon?
//J

Sovsäck o ligg.

Hon är 166 cm lång
Och jag tror hon är en "medvändare" när hon sover dvs tar med sig sovsäcken runt när hon sover,
alltså ingen "ivändare" som vänder sig i sovsäcken, så den måste vara lika varm runtom
Peter

Exped Downmat är bland det mest isolerande och bekvämaste liggunderlag du kan hitta till rimlig vikt och slant.

Downmat kostar ca 1300kr för vintermodellen 178x52x9cm; en "riktigt vintersäck" från Western Mountaineering runt 6000-7000kr.
Downmat finns lite varstans; WM hos Getout och deras butik "Säck" i Sthlm.
http://www.getout.se

Som nämnts redan av J, kolla också in polska Robert's för bra dunsäckar till lägre pris:
http://roberts.pl/

Thomas

Jag har precis beställt en säck från Alpkit, de ligger bra i pris, dunkvalitet, vikt etc. Men hur det ser ut i realiteten vet jag inte riktigt ännu :)

Vad gäller liggunderlag så ser Getouts Goodpad ut att vara ett verkligt prisvärt cellplastunderlag av god kvalitet (Evazote om jag inte minns fel). Ligger man på snö så behovet av "mjukgörare" under kroppen enligt mina erfarenheter mindre än om man ligger på sten.

Om sovsäcken inte skall användas mycket och inte bäras särskilt långa sträckor kan en billigare syntetsäck vara ett alternativ till de dyra supersäckarna från Western Mountaineering mfl.

Jörgen

Kona fikk seg en Bergans Trollhetta Lady pose, og er helt kjempefornøyd Den består av dun + litt syntet i ryggen for bedre markisolasjon. EN 13537 sier -3 for damer, så hvis du vil bruke den under kaldere forhold vil jeg foreslå følgende kombinasjon:

Bergans Trollhetta, holder ned til ca -3
STS Reactor innerpose, bedrer komforttemperatur ca 6 til 8 grader til ca -10
Ajungilac Micro Upgrade bag. Ytterpose/sommerpose, bedrer komforttemp ytterligere 15 grader.

Hun skulle nå sove som en stein, varm og god, ned til ca 25 blå. I tillegg har hun ikke problemer med kondens i sprengkulde, kondensen kommer i den syntetiske ytterposen. Den kan hun riste/tørke uavhengig av dunposen. På sommeren slipper hun å dra med deg mer enn bare Trollhetta og STS-innerposen. Renhold blir enklere, hun bare vasker STS-posen for "blomsterduft" av føtter og kropp. Og hvis hun søler suppe eller fett på Ajungilac- posen er det bare å gi den en vanlig tur i vaskemaskinen. Dun er litt mer komplisert å vaske/tørke.

Andre får hjelpe deg med hvor du kjøper det i Sverige hvis du ikke finner det selv. Med tre poser inni hverandre må vel i alle fall den ytterste ligge noenlunde i ro selv om hun roterer inni der.

Husk uansett hva slags pose hun velger å ha et godt underlag. Tror Exped sitt Downmat er best.

Hilsen Otto

(klipp)Ligger man på snö så behovet av "mjukgörare" under kroppen enligt mina erfarenheter mindre än om man ligger på sten.

(klipp)

Jörgen

Njaaa, håller inte alls med dig där:). Snö kan vara precis lika stenhårt som sten, det beror helt på temperatur och snöns konsistens.

Har man behov av "mjukgörare" på sommaren så skulle jag ta med det även på vintern, särskilt kvinnor som ofta har höfter som vill kurva sig ner genom liggunderlaget...

En mjukgörare med väldigt god isolering är då den redan nämnda Expedmadrassen...har själv en sådan och är överväldigad...fast har inte använt den mycket än, så får väl återkomma med recension så småningom...men den verkar lovande :).

//J

Western Mountaineering är väl lite overkill om man inte är extremt prylgalen och måste ha det bästa och häftigaste. Min erfarenhet av "Frugor" är att dom inte är såna. Det finns faktikt folk som har klarat sig med billigare grejor och överlevt både det ena och det andra.... ;)

Nåväl... Nu när EN-normen har kommit så är det lättare att köpa sovsäck än förr, EN-normen gör att man kan jämföra märkena mot varandra. Jag tycker att EN-normen stämmer bra och har hyffsad marginal. Temperaturgränsen har du redan bestämt, tänk sen efter om du vill ha dun eller syntet och vad den får väga. Dom sista hektona kostar mycket pengar.

Sen är det dags att leta reor. En riktigt bra påse kan du hitta på http://www.magic-mountain.co.uk/index_files/page0008.htm . 3200 kr för en Moutain Equipment Everest är ett bra pris, dom 3000:- du sparar jämfört mot en Western Moutaineering kan du lägga på nåt roligare än att spara några hekton. ME är ganska tighta och passar oss medvändare.

Jag skulle vilja veta vad en sovsäck för vintern kostar nuförtiden, som pallar för ca 20-25 i det fria med ett bra liggunderlag, förresten , liggunderlag som passar in till sovsäcken , vad ska man köpa?
Önskar svar om sovsäck o liggunderlag, samt pris ca /inköpställe.
Jag vet att jag kan söka själv, men tror att ni med erfarenhet är bättre att lyssna på än försäljare i
sportaffären...
Det var länge sedan jag köpte friluftsgrejor, kör med min Caravan Arctic än...Köpt -75
(Det är frugan som behöver övernattningsgrejor så jag slipper åka ut själv jämt.)
Hon hatar att frysa.....
Kram så länge
Peter Sedin

Ta en titt på Carinthias dunsäckar. Jag testar just en sådan som jag fick till ett billigt pris (Explorer down 1000) och den har imponerande prestanda...just den modellen är inte någon högvintermodell, men de har varmare varianter också såvitt jag vet.

En medelvarm dunis kan ju också kompletteras med en yttersäck av billig syntet till ett riktigt varmt vintersystem...

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg