Ny "vintercykel"

Hej!
Jag söker en cykel för pendling till jobbet ca. 2mil/dag. Det behöver inte vara någon racer eftersom tanken är att jag skall cykla även på vintern och på 1 mil så får det gärna svida lite före man kommit fram. Jag söker därför en cykel med följande egenskaper:

- hydrauliska skivbromsar
- navväxel
- möjlighet att enkelt byta däck (tex. till lite tjockare däck till vintern)

Finns det någon bra lätt hybrid med komponenterna ovan?

Tacksam för alla tips!

C

Jag cyklar från S:holm förort till Stockholm. Asfalt och cykelväg nästan hela vägen, dvs. mängden vägsalt borde vara begränsat...

Ett generellt

råd beträffande vinterpendling är att unna sig två cyklar. En lättare sommarcykel med smala och lättrullande däck samt en mera robust vintercykel.

Personligen vill jag cykla med racer på sommaren.

Det är också skönt att slippa byta däck höst och vår. Dessutom kan man då byta fram och tillbaka lite beroende på väglag.

Man kan utveckla det ännu mera med en vintercykel 1 med släta smalare däck och en vintercykel 2 med dubbdäck. Men vad du väljer blir förstås med utgångspunkt från de förhållanden du själv har på din pendlingsväg.

Thure

Jag cyklar från S:holm förort till Stockholm. Asfalt och cykelväg nästan hela vägen, dvs. mängden vägsalt borde vara begränsat...

Ofta så plogas det upp stora mängder modd från bilkörbanorna på cykelbanorna speciellt vid bropassager här i Stockholmstrakten. Navväxel på vintern tycker jag är en bra idé speciellt om man vill minimera underhållsbehoven. Heltäckande kedjeskydd gör mycket stor skillnad på underhållsbehovet på kedjan.

Ett problem med underhållet av cykelbanorna i Stockholm är att man använt krossten som åstadkommer stort antal punkteringar om man inte väljer grova däck.

Det finns idag flera olika flerväxlade nav att välja mellan men jag har själv bara erfarenhet av Sachs gamla Pentasport (har nog numera utgått) som jag cyklat sönder relativt fort, Shimanos 7-växlade som jag också slitit ut snabbt, Shimanos 8 växlade som verkar hålla bättre men som har underhållskrävande vajerdragning vid baknavet och Rohloff som hitintills jag är mycket nöjd med.

Det är troligt att funktionen av Shimanos 8-växlade nav skulle bli bättre om man försåg en sådan cykel med ett heltäckande eller nästan heltäckande kedjeskydd.

Thure

Senast ändrad:
Håller med thureb i det mesta. Vintercykling har diskuterats på Utsidan förut, och jag kan inte rekommendera särskilda cykelmärken, växelsystem etc, utan mina råd är: 1 Det är ett jäkla slitage på grejerna (vatten, salt sand etc etc). Skivbroms är därför rätt val, men i övrigt så enkelt och lättmekat som möjligt. 2. Kör med dubbdäck, det är inte kul med blixthalka och biltrafik. Jag har höst/vår -däck samt dubbdäck till min vintercykel, så där blir det att byta däck ändå när det kryper under nollan. Den processen går snabbt. Jag kör racer när det är torrt (och över 0).

Tack för bra tips! jag tror jag får lov att vinteranpassa min nuvarande cykel och köpa något roligt för sommarbruk istället för att köpa en ny cykel som slits under vintern.

Går det att montera en Rohloff på vilken cykel som hellst eller kräver det något speciellt av ramen, samma fråga på hydrauliska skivbromsar?

C

För skivbromsar

behöver du fästen för oken och sannolikt är det bästa att köpa en skivbromsanpassad ram från början.

Ett Rohloffnav går att montera i många ramar om man använder en kedjespännare men en specialanpassning för kedjespänningen är att föredra på en vintercykel IMHO.

Se bilden 2 i inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=415765&postcount=70 där du ser två insexbultar klockan halv tre om stödfästet. Dessa två insexbultar håller en platta som dels har en slits för hjulaxeln riktad nedåt och lite framåt dels ett fäste för bromsoket.

Motsvarande platta fastsatt med två insexbultar finns på högra sidan på bakgaffeln men håller där bara hjulaxeln i en liknande slits.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
Beppe Bra vintercykel! Långcykling 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg