Ny telisbinbning...

tobbe.holmgren@pp.qnet.fi (Tobbe)

Gäst
Hejhopp!

Här kommer en ny variant på kabelbindning. Rulla ner en bit på sidan så får du se KUKKERPALLI SPEEDBINDING!

Text finns oxå på engelska.
Marknadens styvaste enligt tillverkaren...

http://www.juliussilfvenius.com/c.htm

ekantekan

Gäst
korsbanden nästa

nu blir det väl snart korsbanden som börjar ryka istället för kablarna

et

har kablarna rykt nån gång ?

Hejsan !
Har du varit med om att kablarna har rykt, exempelvis på Riva 3 ?
Undrar, Mats

Per

Gäst
Ryker med jämna mellanrum

Mats undrade om kablarna för föregående talare rykt någon gång och det är väl bara att konstarera att kablar på riva 1 - 3 såväl som pitbulls första modell, rycks av efter en tids flitigt användande.

Gäst
Gamla hederliga 3-pins..?

Hejhopp!

Håller med er om att det kan börja "strama i korsbanden"...

Jag har själv dock funderat på att återgå till gamla hederliga Rottefella Super Telemark eftersom jag inte tycker om det lilla "glappet" som defacto finns när man använder kabel typ Riva 1-3 eller Pitbull. Inte kul när det riktigt går undan. Några millimeter glapp fram vid skon/bindningen blir ju till nån centimeter framme vid brättet...

Samtidigt måste man ju medge att de ovan nämnda bindningarna fungerar lite som "utlösningsbindningar" när man står på näsan. Har dock en känsla av att det kan kännas stabilare med Super Telemark. Nån som har erfarenhet out there?

Hälsningar från Finland,
Tobbe Holmgren, Vasa

3-pins, rätt farliga !

Tjena Tobbe mfl !
Jag har ramlat en del med 3-pins och det är väldigt farligt. Man vrider det mesta ur led. Exempelvis Riva 3 är roligare att ramla med för den bruka vrida ur sig lagom mycket. Har man då en fångrem så hamnar skidan alldeles bredvid och det är bara att sätta dit den igen. Nån minut senare är man fett på G utför igen.
Har inte fått några skador pga Riva 3 vid fall.
MVH Mats

Mysticman

Gäst
Chili

Jag tycker chili funkar bra. Man behöver inte spänna lika hårt som mer Riva för att det ska sitta stadigt, så skidorna lossnar ganska lätt vid fall.

Rädd om knäna? Testa att åka med knäskydd. Varmare, torrare, skönare både att åka och ramla. Testa den sköna känslan av att glida baklänges på knäna med skidorna i luften utan minsta smärta.

Gäst
knäskydd..?

Knäskydd lär väl inte funka nåt vidare som skydd mot korsbandsskador...;-)

Tobbe

anderssonlarz@hotmail.com (Lasse)

Gäst
Untitled

Ja, jag kan bara instämma. Kabelkrasch är en en av
de jobbigare sakerna som kan inträffa, framförallt
om man är på tur. Reservkabel i packningen kan
rekommenderas.

/Lasse

Anonym från gamla forumet

Gäst
Nej

Nej, det har du rätt i. Men jag har märkt av egna erfarenheter (Motocross) att skydd får en att ramla bättre. Har du bra knäskydd vågar du sätta i knäna ordentligt och sparar t.ex handleder och armbågar. Jag tyckte att jag fick mindre vrid-ont i knäna sist, kanske var det inbillning, men man vet aldrig.

Gunnar H

Gäst
Kanske ingen höjdare

Jag har åkt ett par dar med hyrda skidor(K2 Totaly Pist) med Super Telemark på (efter att ha brutit mina egna skidor :-( ).
Jag upplevde detta som sladdrigt då det glappade ganska rejält. Det gick an till en början men efter en smärre krasch så var det inte alls roligt. Att kasta sig ut för branterna när brätterna fladdrar 3-4 cm är ganska otrevligt. Dessutom fastnade det omedelbart snö i hålen vilket gjorde det hopplöst att få på sig bindningarna. Förutom att hålen ändrade form, vilket bidrog till sladdrigheten saknade jag även kabeln som jag upplever som en stabiliserande faktor.

/Gunnar H

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg