Carinthia sovsäcken...
Är även jag hel nöjd med sovsäck 2000. Har sovit ner till -35 utan värme källa, inga problem. Kanon när man har två säckar som kan användas året om.
Nackdelarna: Tung som nämnts, svårt komprimera den när man använder båda säckarna och naturligtvis priset.
Kolla på
http://www.military-sleeping-bags.com/home.htm Det är Carinthia's hemsida för deras militära säckar. Dock så tjänar du inte så mycket på att köpa den direkt. Den kostar 292 euro vilket är 2622 skr.
Slutligen: Förmodligen har någon innan mig beklagat sig i någon annan tråd, men ändå.
Den väl använda devisen att försvarets grejor är bra grejer. Håller jag bara till viss del med om.
Visst grejerna gjorda för att tåla lite stryk men det finns ju så mycket mer de måste tänka på tex. flamskydd, tillverknings kostnad & abc skydd.
Sen är det ju det att deras grejer ska användas från skåne i söder till lappland i norr. I och med det kan grejerna inte optimeras. Det blir till och kompromissa.
Det är ju inte en gång man svurit över "komarocken" som jag förövrigt tycker är kass. Tänk om man hade haft en tnf dunjacka istället som vissa befäl knatade runt i.
Dock så tycker jag inte att detta är fallet med sovsäck 2000.