ny klippa i tumba

Ligger vid köpcentrumet/McDonalds...
Parkera längst in på parkeringen, sen går du genom tunneln och tar vänster uppför backen. Då dyker klippan upp på högersidan av gångvägen...
 
Troligtvis finns det ingen förare över stället. Eftersom det så nytt. Men min gissning/förhoppning är att det kommer en till våren i alla fall..
 
Förare över klippan i Storvretsbacken kommer att vara med i den nya tryckta Stockholmsföraren.

Det är en naturlig klippa med ett antal bultade leder och ett antal projekt som snart kommer att vara färdigfixade. Svårighetsgraden är lätt till medelsvår. Tänkt som perfekt nybörjar-sportklippa.
 
OJOJ, tänk när den ny Stockholmsföraren kommer!

Undrar om man vågar önska en till julklapp. Om den är klar då, tror jag att det är lätt att gissa att det kommer att bli årets juklapp!
 
Tror tyvärr du får vänta till i vår på nya föraren. Å andra sidan har man högst begränsad användning av föraren under vintern.
 
petratetra; sa:
...och ett antal projekt som snart kommer att vara färdigfixade.
Nu tvivlar jag på att de där projekten kommer att fixas så snart.

Storvretsbacken är ett litet projekt som initierades av klätterkurs.nu eftersom det saknas lätta borrbultade leder i Stockholm. Vi hade tänkt att göra minst tio turer innan vi la ut någon förare på nätet, men eftersom vi har så himla svårt att få loss tummen så kan jag väl lika gärna lägga ut en länk till en liten proviserad förare här och nu. Gå in på http://www.klatterkurs.nu/images/storvretsbacken.gif så finns den där. Projekt nr 8 har fått ett ankare man kan toppa i men inte de andra.

Det finns dock en hemlig tumbaklippa till där Johan Luhr håller på att bulta upp betydligt hårdare leder. Så den här klippan kanske inte är svaret på den inledande frågan. Fast om den har jag ingen information tyvärr.

P.S. Texten längst ner "All klättring sker på egen risk" härstammar från -99 då Andreas och jag fick tillstånd av Botkyrka kommun att utveckla klippan under förutsättning att vi satte upp skyltar med sådan text osv så att ingen kunde anklaga dem för någonting. Nu har vi inte satt upp någon skylt och jag vet inte riktigt om tillståndet fortfarande gäller så sköt er ordentligt och trilla inte ner om ni åker dit och klättrar. Då kanske bultarna åker i en kommunal soptunna.
 
Mezzner; sa:
OJOJ, tänk när den ny Stockholmsföraren kommer!

Undrar om man vågar önska en till julklapp. Om den är klar då, tror jag att det är lätt att gissa att det kommer att bli årets juklapp!

Sorry, den kommer inte att bli klar till jul. Micke har precis fått en dotter och är involverad i ett filmprojekt. Så hoppas på att den kommer ut till våren istället så slipper du bli besviken.
 
Jag ska inte vara spydig, men måste erkänna att jag inte är förvånad. Tidpunkten har ju flyttats fram rätt många gånger redan; men det är lätt att föreställa sig att det är ett stort projekt. Och då har jag rätt dålig uppfattning om hur mycket större den nya upplagan kommer att vara.
I många andra sammanhang skulle man nog kunna tänka sig en rätt stor redaktion för att klara av en sån här uppgift!
 
Mezzner; sa:
Tidpunkten har ju flyttats fram rätt många gånger redan; men det är lätt att föreställa sig att det är ett stort projekt. Och då har jag rätt dålig uppfattning om hur mycket större den nya upplagan kommer att vara.
I många andra sammanhang skulle man nog kunna tänka sig en rätt stor redaktion för att klara av en sån här uppgift!


Förvisso sant, men det är inte bara uppgiftens omfång och magnitud som spelar in för förseningen. Såvitt jag förstår har det också varit en förhandlingsfråga att få loss, och komma överens om ersättning för, allt materialet från den gamla föraren som Niklas Björnerstedt och Lasse Svadängs satt på. Att göra om allt det jobbet från scratch skulle varit ett mångårigt projekt. Nu finns det i alla fall en överenskommelse - en som också innehåller en deadline - varför jag tror att det finns större anledning att våga hoppas på prognoser om en ny förare till våren än det gjort tidigare.
 

Liknande trådar