Ny klättersele

Ska skrota min gamla Gourou sele efter lång trogen tjänst.

Funderar nu på vad jag vill ha. Är ute efter en alroundsele, typ liknande som Gourou. Har provat Petzls nya selar, tycker dom känns skumma.

Selen ska ha ett spänne som man inte behöver trä tillbaka, selen ska passa till det mesta och vara inställbar, klättrar lite av allt; alpint, is, aid, klippa och sport. Det är en fördel om den är lätt och enkel att packa ner i ryggan när man är ute på alpinturer.

Har tittat på Beal Indiana med chairbelt, två klätterkompisar har den (utan extra chairbelt) och är nöjda, själv tycker jag bättre om selar där utrustningshängarna inte är sydda. Tycker också att selen ser ut att sitta lite lågt om man skulle fallla med huvudet först, speciellt om man har massa kläder på.

Vad ska jag titta på/välja?

Sele är inte lätt...

Hej, Per. (Och kul att se dig här på forumet - visst är du den gamla "C-64-killen" Per Jerberyd också?)

Det här med selar är inte enkelt. Jag själv har, liksom du, snöat in på en modell, som jag använt sedan dess. Tyvärr inte alls lik gourou i sin uppbyggnad, men annars svarar den "ja" på de flesta punkter du har som kriterier på din sele - nämligen "Bod" från Black Diamond.

Jag tycker den är fantastisk, rent ut sagt. Den är lätt, den är enkel att ta på (även om man har skidor eller stegjärn på fötterna, eftersom man inte behöver "trä igenom benen" i några benslingor, utan knäpper fast dessa frampå selen, när allt är klart, så att säga. Har du inte sett selen så kolla in den i en butik så ser du.

Problemen, som jag ser dem, med Bod, för dina behov är: A) man måste återträ spännet "i bältet". Och B) den är inte lika vaderad som jag minns att Gourou var/är.

I övrigt är den fantastiskt allsidig. Har använt min(a) till allt från alpin klättring, till isklättring, till en hel del klippklättring, till hangdogging och ledbygge på verket och karbin, till långturer till... Ja allt. Så... JAG tycker den är bra (det har nog framgått nu).

I övrigt kan jag väl bara önska lycka till med sel-letandet.

MVH

/Jesper "Kotten" Värn
(Decoder of NOICE på C64-tiden).

Bod finns i 2 varianter

Bod och A-Bod. Vill man inte sitta bekvämt sparar man 75 gram från vanliga Bod's 450 till A-Bod's 375.

Det är en bra sele, men ska man ex klättra multipitch is och sitta på hängande stand en massa skulle jag nog välja den vanliga som i alla fall har lite padding.

Använder själv Arc'Teryx Verro (425g) till allt du beskriver, från innomhusvägg till is till superalpint med mycket kläder. Mycket nöjd.

Borde vi ha denna diskussion under Klättring istället?
:)

/föhl

Först svar till Kotten, jo visst det finns bara en Per Jerberyd aka The Spy / Flash Inc. Vi har ju korsats här i forumet förrut... Och säkert på något gammalt dataparty...

Har klättrat med Alpine Bod, och den är lätt och enkel att ta på, men jag tyckte inte om att fira med den. Det var inte att den var ofodrad utan också att den klämde i grenen. Har vanliga Bod samma konstruktion? I så fall skulle jag lämna den hemma om man riskerar hängande stand.

Ska kolla på Arc'Teryx Verro selen, den ser fin ut, men vad jag kommer ihåg med Arc'Teryx selar är att det kan vara knepigt att trä tillbaka remmen genom spännet när remmen är frusen eller bara när det är kallt ute (när man inte vill vara utan handskar).

Någon som har koll på chairbelt till Beal Indiana?

Valde att lägga den här tråden under utrustning/allmänt, sen ser det bara ut som allmänt när man kommer direkt hit...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lite Klättersele Petzl Corax Utrustning allmänt 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg