Ny kajak?

Point kommer med en ny kajak till hösten har jag läst. Gillar designen på Point K1XP. Lastbarheten har beräknats till 150 kg. Andra kajaker brukar nämna samma sak med volym i liter. Frågan är hur mycket behöver man i lastförmåga eller volym för att klara några dagar, ensam till sjöss, medtagande mat och annan livsviktig utrustning? Själv väger jag runt 80 kg.
MVH!
/Sten.

Vikt eller volym?

Att ange laskapacitet i volym kan vara lite vilseledande. Vikt är rimligen ett mer relevant sätt att ange kapaciteten.
Vad jag menar är, att det kan vara svårt att praktiskt utnyttja den totala volymen. Hur man än stuvar, så blir det outnyttjade luftfickor mellan prylarna. Stuvar man vettigt och i så små påsar som möjligt, så utnyttjar man sannolikt volymen bättre.
En kajak med mycket smala ändar kan kanske ha en totalvolym som vida överstiger den praktiskt nyttjbara volymen...
En annan aspekt på frågeställningen är dock:
Nyttjar man verkligen den viktkapacitet som kajaken har? Jag TROR inte det. Det är nog ganska stora marginaler kvar, trots att kajaken är knökfylld med pryttlar!
Därför dristar jag mej till slutsatsen att volymen är väsentligare än lastkapaciteten!
Å en annan sida :) så handlar det ju om deplacement, så volym och bärighet bör rimligen ha ett ganska intimt samband.

Sammanfattningsvis:
Jag tror - som jag så tråkigt och träigt - tjatat om tidigare, att vi lite till mans förmodligen fokuserar allt för mycket på mätbara fakta och lätt jämförbara siffror!
Dessutom läggs det kanske allt för mycket fokus på prylarna i största allmänhet.
Det handlar ju rimligen i första hand om HUR man använder saker och HUR tankar och mentala lösningar kan komplettera prylarna för att få allt att harmonisera och fungera.

Mer konkret:
Du kan rimligen reducera den volym din givna packning tar i anspråk ganska avsevärt, om du packar omsorgsfullt (kanske måste packa om några gånger) mot att du packar ogenomtänkt.

Strmbrg,

Guest

Gäst
Re: Vikt eller volym?

Strmbrg; sa:
Att ange laskapacitet i volym kan vara lite vilseledande. Vikt är rimligen ett mer relevant sätt att ange kapaciteten.
Därför dristar jag mej till slutsatsen att volymen är väsentligare än lastkapaciteten!

Hur ska du nu ha det Strmbrg..? :)
Är det i volym eller i vikt som det är mest relevant att ange kapaciteten?

Vad som gäller för Point XP vet jag inte. Men för Point K1R så lär volymen ligga kring 160 liter. XP:n ska ta lite mindre i volym än K1R. Jag misstänker dock att det ska gå att få ned ett par veckors packning i den. Det beror (precis som Strbrg nämnde) på hur man packar. Egentligen behöver man inte så mycket mer prylar med sig för en tvåveckorstur än vad man behöver för en helgtur. Mer mat, vatten och eventuellt bränsle är det som man behöver mer av. Om man paddlar i "civiliserade områden" så har man också möjligheten att fylla på förrådet med iallafall mat och vatten.

Jag har som sagt inte så bra koll på just XP:ns lastkapacitet, men jag misstänker att den gott och väl räcker till för att lasta ned vad som behövs under flerdagarsturer.

Själv har jag en Point 65 K1RS som alltså ska rymma drygt 160 liter. Denna har jag inte haft ute på någon långtur ännu..men idag tänkte jag packa den fylld med allt vad som kan tänkas behövas. Jag misstänker att man kommer att behöva rationalisera en del bland sina prylar. För många prylar tycker jag personligen kan bli för omständigt. Enkelt är inte sällan bäst!

/Jonas

:)

Hej!

Jag skrev ju att det förmodligen inte går att resonera så enkelt som man kunde önska!
Men jag försökte också sammanfatta att jag tror att volymen är mer kritisk än lastkapaciteten i kilo!

Det är lätt att svara "Ja" eller "nej", "bra" eller dåligt" på raka frågor. Men, blir de svaren särskilt relevanta i praktiken?..

Jag har själv en Point K1 VR LC. Den har en fikalucka och lite längre cocpit.
Jag har inte jämfört med något, men jag får ner allt jag VILL ha med mej!

Jag packar först de två stora utrymmena noggrant.
När jag packar, så låtsas jag som att fikaluckan helt enkelt inte existerar! Det tvingar mej till att packa mer omsorgsfullt. Och det är ju aldrig fel, oavsett volymskapacitet.

Jag tror inte att du kommer få några större problem att få med dej det du önskar i en Point. Min packning brukar innehålla:
Gummimadrass, tält, kamerastativ, systemkamerautrusning, trebent pall, fiskeset, stor sovkudde, sovsäck, 10 liters mjukdunk, Trangiakök, bränsle, tillräckligt med kläder och käk, toalettprylar, öskar och extra dojjor.

Strmbrg,

Guest

Gäst
Låter som min utrustning det där... :)

Jag tänker också släpa med mig systemkamera och stativ då och då. Fiskespöet lämnar jag dock hemma (var jag nu har det gamla trasiga skrället.. hehe). Extra vatten och mat känns alltid tryggt att ha med sig. Bränsle är förstås också bra att ha extra av, men är inte absolut nödvändigt. Burkmat kan ju käkas kallt. Annars går det ju att ställa ut en burk mat i solen och få det lite ljummet efter ett tag.. :).

Dayhatchen tänker jag precis som du "glömma bort" vid packningstillfället. Istället funderar jag på att använda detta utrymme till sopor. Allt som ska slängas kan stuvas ned i dayhatchen (som man förberett med en soppåse givetvis) och tömmas när tillfälle ges. Skönt att slippa ha sopor bland övrig packning tycker jag. På så sätt blir det också efter hand mer utrymme i dem båda andra skotten.

Som du säger tror jag inte att det ska vara några problem att få ned all packning som man vill ha med. Det gäller troligtvis de flesta havskajaker över 5 meter. Alltså också Point XP.

/Jonas

Tvätta kläder! Kajak med tvättstuga!

Jag brukar tvätta upp T-shirts och annat smått i Trangiakärlen. Jag kör med Y3, sjövatten och en skvätt varmvatten. Kärlen är kanske lite väl små, man får doppa försiktigt...
Har man en fikalucka så kanske det kan vara en lösning att tvätta i denna istället?

Strmbrg,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg