Att ange laskapacitet i volym kan vara lite vilseledande. Vikt är rimligen ett mer relevant sätt att ange kapaciteten.
Därför dristar jag mej till slutsatsen att volymen är väsentligare än lastkapaciteten!
Hur ska du nu ha det Strmbrg..?
Är det i volym eller i vikt som det är mest relevant att ange kapaciteten?
Vad som gäller för Point XP vet jag inte. Men för Point K1R så lär volymen ligga kring 160 liter. XP:n ska ta lite mindre i volym än K1R. Jag misstänker dock att det ska gå att få ned ett par veckors packning i den. Det beror (precis som Strbrg nämnde) på hur man packar. Egentligen behöver man inte så mycket mer prylar med sig för en tvåveckorstur än vad man behöver för en helgtur. Mer mat, vatten och eventuellt bränsle är det som man behöver mer av. Om man paddlar i "civiliserade områden" så har man också möjligheten att fylla på förrådet med iallafall mat och vatten.
Jag har som sagt inte så bra koll på just XP:ns lastkapacitet, men jag misstänker att den gott och väl räcker till för att lasta ned vad som behövs under flerdagarsturer.
Själv har jag en Point 65 K1RS som alltså ska rymma drygt 160 liter. Denna har jag inte haft ute på någon långtur ännu..men idag tänkte jag packa den fylld med allt vad som kan tänkas behövas. Jag misstänker att man kommer att behöva rationalisera en del bland sina prylar. För många prylar tycker jag personligen kan bli för omständigt. Enkelt är inte sällan bäst!
/Jonas