Ny installation

Har köpt en ny dator som jag tänkte flytta över min mapsource med friluftskartan pro installerat från den gamla datorn som jag kört på innan.

Är det bara installera om med cd-skivan som jag gjorde första gången på min gamla dator och därefter omregistrera på interet eller hur funkar det?

Du kan göra en backup på dina koder i mapsource. Då räcker det att installera fri pro.

avslutad210712

Gäst
Vet inte om jag missat något men jag har installerat och ominstallerat friluftskartan pro hejvilt på ett flertal maskiner utan att göra något annat än att just installera och sedan mata in den 25-siffriga koden jag har.

I och för sig om man tittar med regedit så ligger koden rätt enkelt att hitta och men kan göra en regdump av den. Koden är samma som den 25-siffriga koden men utan bindestrecken.

Har man många kartor man vill installera kan man göra en installation av allt och sedan dumpa alla registernycklar samt kopiera ut alla filer och kataloger så behöver man bara installera mapsource och sedan kan man kopiera in alla filer i ett svep samt importera två stycken registernycklar så slipper man en massa tryckande och själva installationen går fortare. Själv gjorde jag mig tre stycken msi-paket för att slippa allt sånt, ett för friluftskartan pro, ett för alla sveriges friluftskartor samt ett för alla topo.kartor till Norge. Hade kunnat klumpa ihop allt till ett enda paket men det blir så hiskeligt stort så maskinen man paketerar på går på knä och det tar en hiskelig tid att kompilera ihop det. Men tre installationer istället för 25 känns ändå som en rätt bra tidsbesparning.

Det enklaste är att göra en backup på koderna till ett USB-minne och sedan sätta detta i den nya datorn och återvinna dem från minnet. Allt detta görs i MapSource's rutin för Unlock-koder (engelsk version Utilities/Unlock Maps och sedan vidare)
Bertil

PS även om man inte ska flytta från en dator till en annan kan det vara en god idé att göra backup på koderna... DS

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
vonhall Krånglig installation på Ique Navigering 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg