Ny i Linköping

Hej alla ni som bor i och utanför Linköping eller bott här! Är sedan ett tag Linköpingsbo. Jag har redan upptäckt staden , delar av det iallafall. Nu vill jag lära känna omnejden lite bättre, gärna innan höstmörkret kryper allt för nära. Jag är en glad amatör av det mesta - en gladmedelmåtta. Jag tycker om att paddla kajak, vandra, klättra och gör detta i hyfsat bra iallafall... men var hittar jag bra ställen?

Tackar för svar!
/Karin

Hej Karin!

Om du har lust att träffa lite nya människor och se dig om i Kolmårdenskogarna så kommer vi att ha en hösttur sista helgen i september, link här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45460

Vi är några stycken som brukar paddla ibland eller hitta på andra saker. Nästa aktivitet är att klättra vid Ågelsjön helgen 15/16 september. Hör av dig om du har lust att hänga med!

Mvh,
Calle

Rikligt utbud

Hej Karin,
Grattis till ett bra val av stad, Linköping har mycket att erbjuda i närområdet. Här följer några tips för dina intressekategorier:

Paddling. Bara att sjösätta i Stångån vid lämplig sluss och utforska de många fina sjöarna, Ärlången, Rängen och Järnlunden (glöm Roxen tycker jag). Sjösätter du vid Slattefors sluss passerar du klätterklippan i Slattefors efter ca 300m. Den har bultade leder i olika svårighetsgrader. Fortsätter du Ärlången ner till Grebo har du fin klättring i södra änden vid Solvik. Linköpingsklätterklubb har förare på sin hemsida.

Linköping ligger bara 1 timmes bilresa från Tyrislöt som kan erbjuda väldigt fin paddling i St:Annas skärgård. De finns flera bra Artiklar och reseberättelser om detta på Utsidan.

Vandring. Börja utforska Östgötaleden, ta bussen ner till Bjärka-Säby eller Besstorp och vandra hem igen. Eller varför inte sprina sträckan och få ett härligt Trail-pass i den klara höstluften. Sen är det bara att fortsätta utforska leden som går i flera riktningar mer stor variationrikedom i terräng. Omberg är ett annat fint alternativ för en kortare helgtur med övernattning.

Klättring. Slattefors och Grebo har jag redan nämt och Ågelsjön har du också fått tips om. Återstår bara att puffa lite för innomhusklättringen i Hangaren som är ett bra vinterkomplement där du garanterat träffar likasinnade.

Mountinbike. Strax bredvid Vidingsjö motionscentrum har Mountinbikeklubben gjort en fin bana om man vill prova lite mer krävande cykling, annars är det bara att utforska det gamla militära övningsområdet söder om stan som är mycket omtyckt av Linköpingsborna med Rosenkällasjön som vackert fikaställe med torn för fågelskådning över våtmarken.

Hoppas du fått lite tips på några lättåtkomliga naturupplevelser. Själva har vi bott här i snart 10 år och har fortfarande mycket kvar att utforska...

//Peter & Pia

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg