• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ny förstärkare eller gitarr?

Har en rätt dålig elgitarr och en rätt billig förstärkare (peavey rage 158) som ingick vid köpet.

Är förstärkaren för kass för att jag ska dra nytta av en ny, bättre gitarr? Har inte råd att köpa både och.

Gitarren är lite sned och trasig och går inte att stämma perfekt, och glappar en del :)
 
EN bra gitarr är kul att spela på t.o.m utan förstärkare. en dålig gitarr kan du förstärka med Barsebäck utan att det blir roligare.
 
Kul att ngn ställer gitarrfrågor på ett friluftsforum, speciellt om elgitarrer.

Börja med att försöka intonera gitarren så att den går att stämma.
Nästan alla gitarrhalsar är maskingjorda så banden sitter oftast rätt även på billiga gitarrer.
Ställ sen in stränghöjden så blir den mer lättspelad.
Bra nybörjartips hittar du här http://www.gitarren.se/radotips/allmannatips.html

Det är svårt att få bra ljud med en dålig förstärkare även med en bra gitarr. fixa upp guran och köp bättre förstärkare är mitt råd.

//Jesper
 
Om t ex mekaniken (stämskruvarna) är dåliga går det inte att göra så mycket åt dem. Å andra sidan är det rätt ovanligt, och handlar mest om att man ska se till att ha dödgången åt rätt håll hela tiden.

Att stämma på rätt sätt är viktigt, stäm gärna med stämapparat, om och om igen. Sträck strängarna ordentligt om de är nya så att de sätter sig runt stämskruvar osv. Se till att inte sänka ned till rätt ton, höj alltid till rätt ton. Råkar du komma över rätt ton, backa tillbaka rejält, sträck strängen och höj till rätt ton igen.

Intonationen är relativt viktig - i alla fall om den är ordentigt dålig. Om halsen är vriden är den inget att ha, är den böjd går det nog att fixa. Är den sliten i banden går det att fixa, de två senare grejerna fixar en händig "guitar-tech", inga problem.

Det flesta gitarrer går bra att fixa, men det är vanligare att billiga eller "dåliga" gitarrer har större behov av justeringar.

Förstärkaren lär inte hjälpa att byta om du inte gillar gitarren. Förstärkare är oftast "dåliga" genom att de inte går att ställa in till ett visst efterlängtat sound. Jag har flera förstärkare, bl a klassiska rörstärkare, men ofta spelar jag bara genom en gitarrprocessor och genom ett par billiga aktiva datorhögtalare!
 
Instämmer med Mezzner till det mesta. Men har man klassiska rörstärkare borde man pryglas om man väljer att inte spela på dom ;)

Själv har jag min lilla 70-talare, en Vox såklart :)

Bild%20020.0.jpg
 
Senast ändrad:
Okej, jag tolkar svaren som att det inte är meningslöst att köpa en ny gitarr. Förstärkaren får duga.

Jag gillar inte den gamla, och den har skavanker som jag nog inte orkar ta tag i och fixa. Isåfall i framtiden, jag lär inte slänga den gitarren om jag köper en ny :)

Nu över till den omöjliga men ofrånkomliga frågan: hur mycket behöver man ge för en bättre gitarr? :) Jag köpte min gamla begagnad inkl förstärkaren för runt 2500 kr tror jag.. Tio år sen, kan inte minnas!

Vi säger såhär: vad får man för 3000 kr? För 5000 kr?
 
För såna pengar ska du kunna få nåt som i högsta grad är spelbart...

Jag tror faktiskt det finns gitarrer som är billigare och helt OK (vad man n u menar med det...).

På begmarknaden är ju allt lite av en fråga om tillfälle.

Prova lite olika gitarrer, så att du själv får en känsla av när det känns rätt. Spela gärna på nåt dyrt ibland, ifall nu detta ger nån slags aha-upplevelse. Då kanske du vet vad skillnaden kan bestå av.

Tror dock att det finns korrekt justerade gitarrer som ändå inte kostar många kronor, samtidigt som det finns dyra gitarrer som jag inte alls skulle gilla p g a fel aktion eller nåt annat där jag anser att de ändå bara handlar om justeringar för att allt ska bli jättebra.

Som vanligt säger alltså inte priset jättemycket om vad du får.

Köpte själv t ex en westerngitarr (till) för 1000 spänn för inte så länge sedan. Det var en mickad Epiphone. Dålig set-up, som jag nu fixat, fint skick, lite halvbra material - men i slutändan kanske inte ett ljud man betalar alltför mycket för... Dock tyckte jag att det blev en ytterst spelbar gitarr för 1000 spänn och en (hel) del arbete. Jag skulle tro att det är lite mer av en djungel när det gäller alla strat och telekopior. Har inte så mycket erfarenhet av såna kopior.

Till stor del handlar det ju också om vad du är ute efter - på samma sätt som förstärkaren till stor del är en smaksak.