ny exped-madrass

Jag är på det hela taget nöjd med mitt Ridgerest. Det väger 340 gram och är skönt att sova på, även för mig som har dålig rygg. Lite kläder i huvudänden ger oftast fullgott skydd mot markkylan på morgonen. Det slits genom kontakt med naturen så jag tror jag är inne på mitt tredje exemplar.

Men det skrymmer! Jag vill att min packning inte ska vara bredare än jag själv - på utsatta passager kan man råka illa ut om man stöter emot ex.vis en bergävgg med någon detalj i packningen. Det gäller oavsett om jag ställer madrassen på sidan eller fäster den på tvären under säcken. Tältet, åtminstone mitt Laser, är däremot inget problem. Att fästa madrassen vertikalt bakpå säcken verkar inte vara någon bra lösning - inga bra fästanordningar, dessutom vill jag ha stegjärnsfickan lätt åtkomlig för reservplagg e.d.

Så jag tittade lite på den ultralätta modellen av Exped, c:a 700 kronor, 330 gram
Det handlar inte om de c:a 10 gram jag sparar (med packpåsen blir den snarast några gram tyngre)
utan skrymmet - den tar verkligen väldig lite plats i packningen. Frågan är hur pass hållbar den är, om eventuella punkor är lätta att lokalisera och laga, etc. Nån som har erfarenhet, eller har läst nåt i tidskrifter eller på nätet?

Jag har ett uppblåsbart av annat fabrikat som jag har varit väldigt nöjd med. Bra sovkomfort för min beniga kropp. Men nu, efter 7 år, har jag fått "pyspunka" och kan inte hitta var den läcker. Därför har jag börjat fundera på att köpa ett nytt. Som det ser ut nu lutar det mest åt Exped Synmat UL 7M.
Den väger 450 g och har ett R-värde på 3,1.
Den du refererar till är så vitt jag kan förstå Airmat Lite UL 5M. För mig har den för lågt R-värde, endast 1,7. Enligt Cascadedesigns hemsida har Ridgerest SOLite ett R-värde på 2,8. Vet inte om det är samma Ridgerest som du har. Ridgerest SOLite väger 400 g i storlek R och ditt väger 340 g. Kanske du har ett äldre som eventuellt har ett lägre R-värde. Då kanske du nöjer dig med ett R-värde på 1,7, men som sagt för mig är det för lågt. Enligt Expeds hemsida klarar Airmat Lite Ul 5M +5°C medan Synmat UL 7M klarar -4°C. Jag tror att ett R-värde på 2,8 klarar c:a 0°C
Generellt kan man väl säga att risken för "punka" alltid finns med en uppblåsbar madrass. Jag har även läst om att de ibland kan delaminera. Trots det räknar jag med att fortsätta med uppblåsbar madrass. För mig är komforten viktig och jag tar risken för "punka" och/eller delaminering. Risken är trots allt ganska liten.

Jag har ingen egen erfarenhet av Expeds uppblåsbara liggunderlag, men de ultralätta versionerna av Exped och Thermarest känns folietunna när man klämmer på dem i butik vilket fått mig att avstå. Behöver man dessutom bära med sig ett tunnare liggunderlag i cellplast för att skydda madrassen underifrån tappar man lite av vitsen med låg vikt+volym. Självklart hänger risken för stickskador ihop med hur noggrann man är vid val av tältplats och hur kraftigt tältgolvet är.

Jag är dessutom storväxt och behöver ett liggunderlag i storlek large (ca 196x63cm), så de lättaste (minsta) modellerna kan jag ändå aldrig utnyttja. Just nu använder jag ett traditionellt Thermarest Prolite Plus Large som ännu aldrig svikit, men det är både tyngre och större än vad du letar efter (väger 620g i regular storlek, R-värde 3,8). 38mm tjocklek är enligt egen erfarenhet bekvämt och man kan inte känna marken igenom, medan de tunnare på 25mm inte är bekväma.
Ett alternativ till Exped madrassen kan vara Thermarest NeoAir Xtherm som väger 430g i regular (R-värde 5,7):
http://www.alloutdoor.co.uk/sleepin...ermarest-neoair-xtherm-camping-mat-large-.htm
eller Xlite (350g, R-värde 3,2):
http://www.alloutdoor.co.uk/sleepin...rmarest-neoair-xlite-camping-mat-reguler-.htm

Man behöver inget särskilt underlägg till Expeds ultralätta underlägg, dock får man acceptera att de slits ut så småningom. Fast Expeds ultralätta underlägg är inte rätt för alla personer..

Man behöver inget särskilt underlägg till Expeds ultralätta underlägg, dock får man acceptera att de slits ut så småningom. Fast Expeds ultralätta underlägg är inte rätt för alla personer..

Mitt Exped gick sönder på 3 ställen direkt vid första tarp natten så sover man inte i tält eller slätt/ stickfritt underlag ha ett skydd är mitt tips. Punkterat underlägg är ingen höjdare plus en snabb kapitalförstöring

Jag gillar Expeds lätta liggunderlägg och samtidigt är jag skeptiskt.
Har just nu deras Basic UL variant som väger något kring 350g eller vad det var och det har funkat för mig sedan 2012 med ca 90 nätter på detta. Jag väger själv ca 93kg och tycker att jag ligger bekväm på det. Nackdelen mot andra Expeds jag har haft är att jag inte våga ha det direkt på marken utan sover alltid i tält eller vindskydd med den. Nätter jag ska sover under bar himmel använder jag ett liggunderlägg i cellplast istället.
Temperaturen av Basic UL varianten stämmer rätt bra efter angivelsen. Den känns kallt så fort natten gå under 11grader eller man ha en del vind under vindskyddet osv. Bör alltså bara användas på de varmare årstider.
Där tycker jag att den vanliga Basic modellen fungerar bättre då den känns varmare även under sin temperaturgräns. Den vanliga Basic modellen funkade även direkt på marken för mig. Höll i 2år/ca 80 nätter med att sover direkt på klippor och skogsmark tills den en natt fick typ 20hål på en gång.

Det jag är skeptiskt för med alla dessa liggunderlägg är att natten är rökt om de gå sönder. På sommaren gör det oftast inte så mkt, man dör liksom inte. Men på vintern ser det helt annorlunda ut och det känns idiotiskt att ha med sig backup.
För mig hände det en gång att en Downmatt UL delaminerade mitt på natten en Novemberkväll. Det var inte super kallt då som tur så jag klarade mig men det var verkligen ingen kul natt! Enda som var bra då är att Exped ersatte den med en ny utan att funderar över det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg