Jag har samma fundering.
Den 27e mars 2002 så slog jag mitt knä illa, och nu, så kommer det förhoppningsvis lite klirr i kassan, ersättning för kroniska besvär.
Nåväl, jag vet inte hur stor ersättningen kommer att bli, men jag räknar med att kunna få ihop runt 12 000 till mtb och saker runt det, eventuellt mer om det blir mycket pengar.
Jag åker mycket snowboard på vintrarna, men gör ingenting på sommrarna, och nu känner jag att börja cykla mtb ksulle vara ett trevligt alternativ till att sola och dagdrömma.
Vad ska jag köpa för cykel tro?
Det jag kommer cykla är till stor del är stigar och grusvägar. Den högsta punkten innom 3 km härifrån är 13 meter över havet, så några höjdmeter kan man inte skryta med. Nåväl, jag kommer dels att cykla här, men det råkar vara så att vi har en stuga mitt mellan tärna och hemavan, och där finns det grymt mycket skoterleder och traktorvägar att cykla efter, jag var ute och kikade lite nu under sommaren.
Jag kommer cykla dels för att ha nånting att göra, men cokså för att träna upp mina lår, dom är äckligt svaga då det gör ont att belasta benet mycket (när det är mycket böjt framför allt).
Vad ska jag satsa på för mina dryga 12000?
Om man köper begagnat, vad ska man tänka på? Hur mycket sjunker en cykel i värde, vilka delar brukar vara slitna och vad går att byta ut relativt smärtfritt?
Jag har kollat på en Kona Cinder Cone, den skulle gå på 8-9 tusen, men jag har även märkt att begagnat ger mer för pengarna, åtmindstånne på pappret!
Har ni några tips för mig med min något begränsade budget?