Ny bloggskaparfunktionalitet och saknade kapabiliteter

Jag har skapat några nya bloggar och det är säkert medvetet men jag saknar några saker med det nya. Vet inte om det är en förfrågan på ny funktionalitet eller felanmälan så lägger den i allmänt.

På tidigare blogginlägg kunde man klicka på bilden och få en inzoomad variant, denna saknar jag väldigt mycket, då thumbnailen som visas på sidan oftast är för liten för att kunna se de detaljer man vill se.
Sen skulle jag gärna kunna lägga till en liten bildtext på vissa bilder, tänker mig även att det vore bra för alt-text för t.ex. de som har synskador?

Annars var det enkelt att jobba med att skapa själva texten och är nöjd med den biten.

Jag noterade nu att den sista bloggen som har inzoomningsbara bilder är :
Samma dag publicerades följande utan inzoomingsbara bilder:

Nya artiklar har fortfarande inzoomingsbara bilder. Frågan är väl om detta är en feature eller bugg för bloggar helt enkelt?

Senast ändrad:
Ah ok jag fattar, jag använde snabbuppladdningsalternativet där jag klickade på bildikonen direkt i texten i textredigeringsrutan. Då laddas bara bilden upp utan allt annat stöd tror jag. Om jag klickar på Infoga->Bild eller bildikonen i menyn så kan jag lägga till text och den blir inzoomingsbar.

Men då vet jag hur jag ska fixa detta för min andra bloggar. Möjligen skulle man vilja kunna lägga till text och inzoomning i efterhand även med "snabba" alternativet?.
Tack för hjälpen.

Jag skulle föreslå att ändra defaultbeteende när man via en blogg lägger till en bild via att i texten trycka på bildikonen för att lägga till en bild, ser till att ha en mediumstor bild för texten men att göra det möjligt att förstora bilden

1723191044927.png

Så efter att ha laddat upp en bild via övre sätt genom att trycka på bildikonen i textredigeringsfältet så ska den ha en källa med t.ex. en medium stor bil samt en förstorad version.

1723190919093.png

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg