Ny ändbutt på flugspöt?

Heja!

Jag har ett Pool12 SSD 9,6" wf8 spö med en liten fightingbutt. Butten är väl knappast till för annat än att rullen skall komma upp från backen när man ställer spöt mot en husvägg =). Jag har hela tiden irriterat mig på att den inte är gjord lite längre så att jag skulle kunna göra tvåhands speykast med spöt. Här om kvällen när jag stod och pillade på spöt upptäckte jag att butten bara är dit skruvad. Vet någon om jag kan få tag på färdiga, längre buttar någonstans? Är det standard gänga på butten tro?

Mkt tacksam för svar.

//Niclas

Tack..

..Anders!

Det fanns ju endel att välja på och det ser ju ut som om det skulle vara samma gänga på alla.

Har du, eller finns det någon annan, som har erfarenheter av att byta butt på spön?

Min tanke är att jag skulle kunna göra om spöt till ett lätt tvåhandsspö då det behövs.

Mvh Niclas

Nej...

jag har inte bytt butt på nåt spö nån gång, men jag har däremot gjort i princip allt annat i spöalterneringsväg ;)

Ett 9´6 spö lär ju dock bli ett väldans lätt tvåhands-spö...alternativet är ju att sätta ett handtag ovanför det vanliga, liknande ett saltvattenflugspö mao...

/Anders B

Re: Nej...

brook; sa:
jag har inte bytt butt på nåt spö nån gång, men jag har däremot gjort i princip allt annat i spöalterneringsväg ;)

Ett 9´6 spö lär ju dock bli ett väldans lätt tvåhands-spö...alternativet är ju att sätta ett handtag ovanför det vanliga, liknande ett saltvattenflugspö mao...

/Anders B

hmm.. Jag har sett dehäringa saltvattenflugspöna, hur är dom ett jobba med.. Dom ser ju lite roliga ut!

Ehhh...

jag har aldrig haft ett flugspö som kollega så att jag vet ej hur de är att jobba med ...nej skämt åsido...som jag tror så använder man bara det övre handtaget vid fighten, dvs inte när man kastar.

Men det är ju precis vad en bakre Fightingbutt på enhandsspön vanligtvis används till också...

/Anders B

Bakre handtaget?

Nu behöver jag en förklaring.
Jag trodde bakre handtaget användes vid kasten mest?!
Vid fighten åker väl butten/handtaget in i maggropen som stöd, en hand framför rullen och en som bromsar/vevar in?

Min tanke är hur som helst att kunna göra tvåhandskast med mitt spö. Över, under, roll eller spey.
Visst går det nu men min butt är väl max 3-4cm och det blir väldigt lite att hålla i.

//Niclas

Okej...

då kör vi då:
- på ett enhandsspö så används fightingbutten till att distansera rullen från kroppen (så att det blir lättare att veva, få mer stöd, m.m), att använda fightingbutten vid kast med ett enhandspö är i alla fall lite främmande för mig, men det är ju jag det...hur som haver byt FB'n till en större om du vill det, om du sedan vill hålla FB'n när du kastar så är det bara att göra det

- att montera ett över fightinghandtag göres lättast genom att ta bort linringarna, sedan trär man handtaget på plats, limmar fast det, gör en lindning på undersidan av handtaget och på ovansidan av handtaget, lindar tillbaka linringarna, lackar alla lindningar...det bör ju dock läggas till att denna modifiering inte bör göras av dem som inte har så stor vana av spöbyggnad...

/Anders B

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg