nutida fiskeskrock

Hur många är skrockfulla när det gäller fiskelyckan idag.?
Jag har talt med dsom har turkeps.spottar på kroken , ock alltid måste stanna å fika på ett speciellt ställe. Endel har hemöiga beten. Det vore kul om du kunde berätta något "skrock".
Och, är laxfiskare mer skrockfulla än andra fiskare?

Jag fick min första lax en fredag den 13:e! Efter det är det lite svårt för mig att se den dagen som en otursdag.

Det klassiska annars är väl att man passar sig för att ge sig ut på en fiskeresa iförd oprövad fiskehatt.
En ny huvudbonad ska liksom fiskas in vid hemmavattnet och får man ingen fisk den första turen är hatten inget att ha!;)

Jag kan aldrig börja fisket med en gång. Jag måste vänta minst en kvart från det att jag kommer till vattnet tills jag kan lägga ut flugan.
Det är väl egentligen ingen skrock i det, men det är ett beteende jag lärt mig att man inte bara kan kasta ut flugan och köra på en gång. Bryter jag mot det får jag ingen fisk.

/Samme

samme83; sa:
Jag kan aldrig börja fisket med en gång. Jag måste vänta minst en kvart från det att jag kommer till vattnet tills jag kan lägga ut flugan.
Det är väl egentligen ingen skrock i det, men det är ett beteende jag lärt mig att man inte bara kan kasta ut flugan och köra på en gång. Bryter jag mot det får jag ingen fisk.

/Samme
Tyder väl snarare på en smart strategi från din sida. Hur många rusar inte bara ner till vattnet och börjar vifta...he he...tillhör emellanåt själv den skaran.

Jag kan nog tro att laxfiskare är lite mer skrockfulla. Dels fiskar man på en art som blir mytiskt stor, dels en art som, (när den stiger i älven) inte äter...men ändå hugger, varför? Teorierna lika många som de som fiskar lax.
Är man svensk laxfiskare, och trogen landets vatten, är man ju inte heller direkt bortskämd med hugg, mellan huggen, så att säga. När du väl fått din lax blir du därför flugan den högg på trogen, du sköljer inte bort laxens slem från vadarna, du tvättar inte skjortan du bar vid fångsttillfället, du...om det är självupplevt? Ööh...He he...;)

Skitfiske på er

massor...

Jag har massor med saker för mig innan en fisketripp...
Åker jag ut till "hemmavattnet" så måste jag se en utsmyckning på ett visst hus på vägen (en stor metallspindel) sen måste SvenskaGädd klubbens keps följa med i båten (ligger ofta kvar i fiskeväskan, den är inte så varm)
Till mina "Not a Knot" måste det vara ett jämt antal varv med lina (8, 10 typ)

Sådär håller jag på.... Jag får nog lika mycket fisk utan skrock-prylar men det är dumt att chansa....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg