Nu inte bara vargar utan även ekorrar, se upp hunden..

avslutad210712

Gäst
Med tanke på att

rovdjuren numer även finns i lite mer tätbebyggda trakter vill jag bara mana befolkningen till sans. Ni måste lära Er att leva med tanken på att Era husdjur kan dödas av rovdjur men eftersom det är viktigt att vi bevarar den svenska ekorrstammen kan vi tyvärr inte acceptera att Ni försvarar Era husdjur vid en eventuell ekorrattack.

Har jag sagt att jag även tror på jultomten.
 
Re: Med tanke på att

avslutad210712; sa:
rovdjuren numer även finns i lite mer tätbebyggda trakter vill jag bara mana befolkningen till sans. Ni måste lära Er att leva med tanken på att Era husdjur kan dödas av rovdjur men eftersom det är viktigt att vi bevarar den svenska ekorrstammen kan vi tyvärr inte acceptera att Ni försvarar Era husdjur vid en eventuell ekorrattack...
Haha, jag ska genast köpa en skoter så jag kan "råka" köra över lite ekorrar i vinter. Jag är som Risto, "jag tror inte på tomten, jag tror på Husqvarna".

Svårt att få ned gråskinnen ur träden bara, får väl sätta ut hunden som lockbete (ungefär som alla björnar som skjuts i "självförsvar" under älgjakten, en hund är rena åteljakten...)
[Ändrat av Strykarräven 2005-12-30 kl 12:40]
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Med tanke på att

Strykarräven; sa:
avslutad210712; sa:
rovdjuren numer även finns i lite mer tätbebyggda trakter vill jag bara mana befolkningen till sans. Ni måste lära Er att leva med tanken på att Era husdjur kan dödas av rovdjur men eftersom det är viktigt att vi bevarar den svenska ekorrstammen kan vi tyvärr inte acceptera att Ni försvarar Era husdjur vid en eventuell ekorrattack...
Haha, jag ska genast köpa en skoter så jag kan "råka" köra över lite ekorrar i vinter. Jag är som Risto, "jag tror inte på tomten, jag tror på Husqvarna".

Svårt att få ned gråskinnen ur träden bara, får väl sätta ut hunden som lockbete (ungefär som alla björnar som skjuts i "självförsvar" under älgjakten, en hund är rena åteljakten...)
[Ändrat av Strykarräven 2005-12-30 kl 12:40]

Ja hugaligen vad det skall ha gått åt spetsar förr i tiden när de jagade ekorre med trädskällare. Undrar om de skjöt ekorrarna i självförsvar då också när hundarna kom tillbaka till husse/matte med en ilsken ekorre i bakhasorna.

Väntar med spänning på första rapporten om ekorrdödade människor.

Sa jag förresten att jag såg en ekorre när jag var ut med hunden igår. Och ingen bössa till försvar hade jag men i fortsättningen går jag inte ut obeväpnad.
 
Re: Re: Re: Med tanke på att

avslutad210712; sa:
Väntar med spänning på första rapporten om ekorrdödade människor.

Sa jag förresten att jag såg en ekorre när jag var ut med hunden igår. Och ingen bössa till försvar hade jag men i fortsättningen går jag inte ut obeväpnad.
De kan ju vara ruskigt aggressiva, de små rackarna. Jag har alltid i min dåraktighet skrattat åt det lustiga tilltaget när de sitter på någon gren och skäller på en, utan att inse att jag svävat i direkt livsfara. Inte undra på att de är så sturska!
 
sången om ekorren som satt i granen hamnar i lite annat ljus nu. Det var när han fick höra barnen som han fick bråttom och senare stötte både svans och ben. Vad gjorde ekorren med barnen före han skuttade från gran till tall och vad gjorde barnen sedan?
 
Det här är inte lätt. Ekorrar anfaller hundar men hundarna anfaller barn. Rottweiler bet Erik i ansiktet Betyder detta att om ekorrar anfaller hundar så anfaller de också människor?

Att hundar biter människor oftare än både ekorrar och vargar är ett faktum. Skall vi avliva fler hundar eller tillåta jakt på dom? Hur stor är hundstammen i dag och hur stor avskjutning klarar den av.

Vi kan inte öka tilldelningen av ekorrar. Naturmuppsverket måste anställa ekorrspårare, forskare. montera radisändare och följa kurre genom träden. Bajsprover och stamtavla är ett måste.

Om vi får in rapporter om 'dödsekorrar' i Svea rike så kan man kanske misstänka inplanterade ekorrar. Genom att börja ta DNA porver redan i dag så kan man snabbt säkertställa att kurrar inte blir inplanterade.

Finns det flygekorrar i Ryssland? De kan ju flyga hit? På kartan från BBC ser man att det ligger nära den Kinesiska gränsen. Kan detta vara ett militärt experiment som rymt?

[Ändrat av Rungá 2005-12-31 kl 11:45]
 

Liknande trådar