Nu börjas det igen, Skidval?

Tjena alla Telisgurus. Nu vankas det ny skidor och jag har lite funderingar. Jag är 184 cm och väger 85 pannor och är väl en "avancerad" åkare med relativt god teknik (6 år på telis). Åker nästan utslutande offpist men funderar på montera crossplate på de nya laggen för tiderna då det blir hårt och tråkigt i skogen. Jag har åkt sönder mina K2 Super stinx och behöver nya lagg.

Har någon åkt på Völkl 724 pro eller Völkl V-pro, kommentarer?

Head monster 75 och Rossi B2 är andra alternativ liksom Fischer FX 7.6.

Funderar på att testa Voilé VP II på dessa skidor, kommentarer tack!

/Urban.

Elan

Allåa kommer du till Hemsedal kan du testa ett par Elan Mantis 662. JAg blidde frälst i allafall . Jag kör B2 som slalom men tycker att "Mantisaran" gav mer i pist mer klös lixom. De är ca lika i op men svårt jämföra åkte inte så mycket op lite dåligt med snö (ritch ratch....) de i skidshoppen gillade de mycket till op!! Annars har jag en kompis på 90 (eller va det lite mer..) pannor tjuck som kör B2 som telisar och gillar de skarpt!!
MVH Maran Faran

Head iM 75

Tjapp!
Köpte efter långa övervägningar ett par Head iM 75 och har åkt på dom lite nu. Gillar dem skarpt, har inte hunnit prova i riktig djupsnö men i de 2 deci på pist jag haft tillgång till var de mkt sköna. Lite överraskad blev jag dock av att de funkat bra även på hårt, nästan isigt underlag. De biter som en taggad Pitbull! (Iaf i jämförelse med mina gamla Fisher Moviestars) Kör R8 och med 20mm plattor på dom, de är väl inte det snabbaste från kant till kant, men väl på skär svänger det bra. Har provat ett par Rossignol XX och Headen är klart roligare. B2orna och Headen ska vara nästan lika i uppträdandet, Headen är billigare.
Lycka till med valet, om du inte redan gjort det!
// Oskar

testat 724

Testade ettpar i Åre förra helgen. Ganska stumma i mitt tycke för telemark. Funkade bra i mycket hög fart på hårt före men i skogen och i lösare snö var svängradien stor. Jag hade hoppats mycket på dessa skidor men blev lite besviken. Däremot en kanonskida för slalom.
/Mattan

B2 75

Hej!

Har kört både B2 (xx) och 75.orna. 75 orna är helt klart bättre i pist, riktigt livliga. Däremot har jag inte kört 75 orna offpist. B2 funkar däremot som en bra kombination, flyter bra i fluffet och håller även greppet i pisten även om 75.orna är bra mycket mer livligare.

Völkl 724 AX4

Köpte AX4:an i år och hunnit testa dem i 3 veckor och kan väl säga att reklamen stämmer vad gäller mycket bra kantgrepp och att de kräver tryck för att komma helt till sin rätt. Bland det bästa är stabiliteten! Skidan tar sig lätt igenom mindre ojämnheter av halvdan snökvalité. Nackdelen är att du blir fortare trött jfr med lite mjukare skidor om du vill få ut max av skidan och stå på en del..
Bärigheten är mycket bra i lössnön, men skidan kan skära igenom om det är extremt fluffig puder och då bli det lite svåråkt (men hur ofta är verkligheten sådan..?). På det hela taget är det nog bättre att välja en något kortare skida än man kanske åker på för att inte behöva jobba så djävulskt med benen. Bärigheten är ändå fullt tillräcklig.
Rekommenderas starkt om du vill kunna åka på alla underlag och bara köpa ett par skidor! Se dock till ha kört benträning för att få ut maximalt.. :)
Tomas

Völkl V-pro
v-pron finns ju inte kvar i völkls modell sortiment till nästa säsong utan ersätts av den nya karman, som blir lite bredare (87mm i midjan). Jag är nyfiken hur den kommer att bli då jag tycker att v-pron är den ultimata allround skidan.
Den passar perfekt för mig som åker aggresivt fast inte är en riktig tungviktare. Det är riktigt bra isgrepp, den är lätt och hyfsat vridstyv.
Tycker att den känns mycket mer allround än vad monster 85 är trots att den har nästan samma midja(83), jag upplevde 85 som mycket mer livlös framförallt i pisten. Twintip är ju alltid roligt då det är en riktigt utmaning att åka baklänges fort med kontroll. Jag skulle inte byta mina v-pro mot någon anan skida, kanske karman då men den finns ju inte i butik förens nästa säsong.

Prövade i julas ett par K2 world piste.
Fantastisk skida som krossar all terräng. Efter att ha provat den förstod jag vad de menade i reklamen på deras hemsida. Stabil som få och det spelar ingen roll var du åker på vilket underlag, det känns lika stabilt ändå.

Har tidigare åkt på ett par slitna K2 escape, så det kanske färgar mitt omdömme (allt annat är bra...).
Men jag har pratat lite med folk som köpt skidan och de är lika frälsta som jag.

mvh/samme

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ala En skidtipsfråga......igen...... Telemark 1
eh ny bindning igen Telemark 0
Öhrn Vettigt skidval... Telemark 4
Retrovirus Nybörjarfrågor om skidval Telemark 8
tnr skidval? Telemark 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg