Jag rekomederar..
alla som är det minsta naturintresserade att åka till Vestfjorden/Tysfjord!!
Jag var där v44 och hälsade på min kompis Lennart. Då han har egen gummibåt med aktersnurra så kunde vi ta oss ut när vi ville.
Och det gjorde vi...
Späckhuggarna:
Jag hade ingen aning om att späckhuggarna skulle vara så "villiga" att visa upp sig och sin konster.
En sak som tydligen roade dom väldigt mycket var att simma bakom båten mitt propellerströmmen, där simmade dom upp och ner,alltså med den vita buken uppåt.
Undrar om dom tyckte det kittlade skönt på på magen av vattenvirvlarna?Efter ha legat bakom båten ett tag på detta vis så kom dom gärna upp jämsides med båten(ca2-3m) och gick upp till ytan för att hämta luft och ibland kollade dom bara på oss i båten för att sedan dyka igen.
Vi så även när det var matdags.Sillen drevs ihop i kollosala "bollar" så att det liksom kokade av fisk på vattenytan,ett par snabba slag med stjärten så låg det tusentals avdomnade sillar i vattnet som avnjöts i konkurens med hundratals måsfåglar av olka slag.Detta skådespel såg vi på ca:20-40meters avstånd!
Fåglar:
Det finns mycket mer havsörn i Norge än i Sverige.
En hel del av dessa finns uppe kring Lofoten.Så det så vi dagligen. Även andra fåglar man aldrig ser i Sverige. Då jag är dålig på att känna igen olika fåglar så låter jag bli att nämna några arter vid namn.
Fiske:
Havet verkar vara väldigt fiskrikt jämfört med det jag är van vid. Vi skulle ha fisksoppa till middag en kväll.Så det var bara att ta gummibåten och åka ut hundra meter. Där släpptes pilkarna ner,och på nervägen så kände man hur sejarna nappade.Då var det bara att veva upp.Ibland satt det tre sejar på.Det tog 20 minuter att dra upp fisk så att vi hade för flera dagar.Vi fick även en Uer(havsaborre)som är mycket god.
Torsk kan man även få där,men jag är tveksam till Torskfiske nu när situationen är som den är för Torsken.
Övrigt:
Otroligt storslagen natur med fjällkedjor som går ända ner till havet.Vattnet är så klart att man ser 20-30meter ner.Så dykning måste vara härligt där för dom som håller på med det. Från vårt köksfönster såg man ett berg som heter Stetind,som tydligen är poppis i klätterkretsar.Dom dagar jag var där så var det omkring 0 grader nere vid fjorden,men en bit upp på fjället var det betydligt kallare.Då Vestfjorden tydligen är isfri vintertid så kan man åka dit hela vintern.
Kostnad:
Vad det kostade mig tänker jag inte gå in på här.Men allmänt så kan man säga att kostnadsläget är betydligt högre i Norge än i Sverige! Så det kan löna sig att ta med öl/vin om man nyttjar det.Även käk lönar det sig att ta med sig,men detta förutsätter nästan att man har bil.
Sammanfattning:
ÅK DIT!!
Tack till Lennart Petterson och Sara Wennerqvist.
// Göran
http://www.tysfjord-turistsenter.no/