NTN, Rottefella, hur fungerar det här egentligen??

Har planer på att köpa ett par pjäxor så att jag kan ha lös häl uppför och fast häl nedför. Jag hittade ett par begagnade Garmont Syner-G som såg trevliga ut, men kan någon reda ut begreppen. Vilka bindningar passar pjäxor av denna modell till. Kan man ha dem på NTN, eller Rottefella, eller annat? Begränsar det mig? Vilket är bäst? Som sagt, jag behöver nog lite assistans med det här området...

Först vill jag poängtera att det inte är pjäxan, utan bindningen som avgör om man kan gå med lös häl eller inte.
Sedan gäller det att hålla isär telemark; lös häl både uppför och när man åker ner och Randonée (även kallat Alpine Touring) som fungerar som en slalombindning på vägen ner, men går att knäppa loss hälen på vägen upp.
De pjäxor du nämner, Syner-G är en telemarkpjäxa.
NTN är en ny "standard" för telemarkpjäxor och bindningar som Rottefella försöker lansera, det krävs en NTN bindning och pjäxa för att det ska fungera och är fortfarande en ren telisbindning.

Vad som är bäst är en smakfråga och beror på vad du är ute efter. Personligen åker jag telisar, det är bäst för mig eftersom det sparar knäna.

Edit: NTN har diskuterats i forumet. Du bör kunna hitta en ingående förklaring av NTN om du söker i forumet.

Vad som är bäst är en smakfråga och beror på vad du är ute efter. Personligen åker jag telisar, det är bäst för mig eftersom det sparar knäna.

Vad roligt olika det kan vara.... Jag är mer och mer på väg bort från Telemark just för att jag får så ont i knäna efter 2-3 dagars åkning. Tråkigt men sant för min del, får inte alls samma problem med "fast häl".

Garmont Syner-G som såg trevliga ut, men kan någon reda ut begreppen. Vilka bindningar passar pjäxor av denna modell till. ..

Dessa pjäxor passat alltså på alla Telemarksbindingar utom NTN. Telemark är lös häl nedför.

NTN-systemet medger om jag har fattat det rätt att man kan använda NTN-pjäxor även med Randoneebindingar men jag är rätt osäker därvidlag. Finns en del info i denna tråd http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=35993

Thure

Tack för svaren, klarnade i alla fall till viss del, alltid bra med gamla trådar när man är helt ny på ett område. Det blir nog till att hyra utrustning på första resan och se vad som passar mig, men som gammal utförsåkare har jag ju alltid tänkt mig att ska man ner, då sitter hela pjäxan fast, men det är säkert bara en vanesak. Som sagt, man tackar och bockar.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg