Nostalgikick

Fick för mig att göra kokkaffe i eftermiddags, gick ut i förrådet för att ta fram sotpannan och stormköket när plötsligt mitt först inhandlade gasolkök lös som en sol från en av hyllorna. Har stått där så länge så det inte har synts förrän nu plötsligt :)
Om jag minns rätt köpte jag det 1980 tillsammans med gasbehållaren.
Prislapparna är kvar på både kartongen till köket och gasolflaskan, 84kr respektive 26:90 och inhandlat på Domus vid Triangeln (Konsum) här i Malmö.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    136.5 KB · Visningar: 1,088
Du får kolla om de moderna 450 gram -flaskorna får rum i denna - annars blir det att fylla över gasen om det skall förbli 'tidstypiskt' användande, Den så verkligen ny och oanvänd på bilden.

Kan väl inte påstå att köket är använt så mycket :)
Det goa med detta kök är att det brinner i stort sett ljudlöst, kanske inte så konstigt med denna stora brännare, se bilden.
Annat än efterföljaren som även detta är ett Primus gaskök modell ???? (cirkus 15-18 år gammalt och välanvänt), trebent brännare som kopplas till gasflaskan med slang och piezoelektrisk tändning, ganska ljudligt.
Ljudligast av mina kök är utan tvekan mitt Primus OmniLite Ti, låter nästan som JAS 39 Gripen :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37.7 KB · Visningar: 658
Hej!
Visst är det kul när gamla goa grejor fungerar.
Mitt Trangia köpte jag 1973. 2 modifieringar har jag gjort, teflonbeläggningen i stekpannan tog jag bort nästan direkt och har aldrig haft något problem med fastbränning av det jag steker.
Och inför vandringen jag gjorde i somras investerade jag i en gasbrännare, man har naturligtvis spritbrännaren kvar (o-ringen är dock borta...)

Fick för mig att göra kokkaffe i eftermiddags, gick ut i förrådet för att ta fram sotpannan och stormköket när plötsligt mitt först inhandlade gasolkök lös som en sol från en av hyllorna. Har stått där så länge så det inte har synts förrän nu plötsligt :)
Om jag minns rätt köpte jag det 1980 tillsammans med gasbehållaren.
Prislapparna är kvar på både kartongen till köket och gasolflaskan, 84kr respektive 26:90 och inhandlat på Domus vid Triangeln (Konsum) här i Malmö.

Ett sådant hade vi i båten på 70 och 80-talet. Nu är det helt igenrostat, så det var kul att se ett ex i nyskick. Nostalgi helt klart!

Hej!
Visst är det kul när gamla goa grejor fungerar.
Mitt Trangia köpte jag 1973. 2 modifieringar har jag gjort, teflonbeläggningen i stekpannan tog jag bort nästan direkt och har aldrig haft något problem med fastbränning av det jag steker.
Och inför vandringen jag gjorde i somras investerade jag i en gasbrännare, man har naturligtvis spritbrännaren kvar (o-ringen är dock borta...)

Hur gjorde du när du tog bort teflonet?

Jag hade nog lite för varmt så plasten bubblade sig, måste ha varit kring 300 °. Teflon pallar för upp till ca 260.
Jag hade ett vasst stämjärn och "hyvlade" bort plasten. Det blev lite skrapmärken här och var trots försök att vara försiktig.

Efter detta lärde jag mej att alltid lägga sparringen över lågan när jag skulle steka för att få mindre värme....

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg