• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Norska för svensktalande?

Hej!

Jag undrar om det finns folk där ute som kan bidra med egna praktiska erfarenheter och tips av en blockkurs/sommarkurs/distanskurs resp. läroböcker som handlar om att lära sig norska (som svensktalande).

Tack på förhand!

/Sachsaren
 
Vilken typ av norska vill du lära dig?

Bokmål, Nynorsk eller någon obskyr dialekt?

Jag har känslan av att de svenskar som lär sig norska gör det på plats, det var iaf så jag lärde mig, jag talar tröndermål med lite inslag av bergensis.

Har för mig att några av de utomnordiska utbytesstudenterna på Svalbard fick tag på någon form av "norska för nybörjare", men jag har ingen aning om vart de hittade dem.
Kolla med norska motsvarigheten till migrationsverket.
 
Notera att Bokmål och Nynorska är skriftspråk, det talade är alltid dialekt men ska man lära sig läsa så är Bokmål det ledande.
Man kan i och för sig tala bokmål och nynorska i det fallet så används nynorska mer, ca 25% av tv programmen är på nynorska resten är på dialekt.

Talad nynorska är mer likt svenska och lättare att förstå enligt någon undersökning av Lunds universitet men jag tror att talade man rent bokmål så skulle vi förstå det lika bra.