Jag har börjat fundera på en tur i vårt vackra grannland. Skam till sägandes vet jag praktiskt taget ingenting om markerna där.
Jag är intresserad av att vandra både på och utanför leder, genom glest befolkade/bevandrade områden med vildmarkskänsla. Gärna en vandring i spektakulär natur på olika sätt och cirka 15-25 mil lång.
Jag har kollat DNTs hemsida och där finns mycket om stugor och turer och leder, men det är inte riktigt den typ av information jag är intresserad av. Den riktar sig nog inte riktigt till min typ av vandrare och den ger inte mycket hjälp att välja mellan olika områden.
Jag skulle gärna vilja ha tips om var man ansluter till civilisationen i början eller slutet på en sådan här tur.
Hittade följande i en gammalt Utsidan-tråd. Vore trevligt att få lite mer info och jämförande beskrivningar av områdena:
"Tafjordfjella är lite trångt men har en mycket speciell
atmosfär. Breheimen är kanska de ensammaste sydnorksa området.
Jotunheimen erbjuder ensamhet åt den som orkar leta upp den.
Skarvheimen har återigen en mycket speciell atmosfär,
och mycken ensamhet, om du bortser från vildren.
Sedär, Trollstigen-Finse, det vore väl rejält, tre veckor eller
så. Och sen över Hardangervidda till Haukeliseter av bara farten ...
Sen finns Nordnorge, där jag bara känner Saltfjellet-Sulitelma.
Narvikfjellene, Indre Troms.
il C"
Någon som kan hjälpa mig?
Jörgen
Jag är intresserad av att vandra både på och utanför leder, genom glest befolkade/bevandrade områden med vildmarkskänsla. Gärna en vandring i spektakulär natur på olika sätt och cirka 15-25 mil lång.
Jag har kollat DNTs hemsida och där finns mycket om stugor och turer och leder, men det är inte riktigt den typ av information jag är intresserad av. Den riktar sig nog inte riktigt till min typ av vandrare och den ger inte mycket hjälp att välja mellan olika områden.
Jag skulle gärna vilja ha tips om var man ansluter till civilisationen i början eller slutet på en sådan här tur.
Hittade följande i en gammalt Utsidan-tråd. Vore trevligt att få lite mer info och jämförande beskrivningar av områdena:
"Tafjordfjella är lite trångt men har en mycket speciell
atmosfär. Breheimen är kanska de ensammaste sydnorksa området.
Jotunheimen erbjuder ensamhet åt den som orkar leta upp den.
Skarvheimen har återigen en mycket speciell atmosfär,
och mycken ensamhet, om du bortser från vildren.
Sedär, Trollstigen-Finse, det vore väl rejält, tre veckor eller
så. Och sen över Hardangervidda till Haukeliseter av bara farten ...
Sen finns Nordnorge, där jag bara känner Saltfjellet-Sulitelma.
Narvikfjellene, Indre Troms.
il C"
Någon som kan hjälpa mig?
Jörgen