Norrönas storlekar

Är mycket intresserad av en Norröna säck. Jag kommer använda säcken till resor och kortare fjällvandringar på 3-5 dagar (Då jag iofs bär med mig ALLT, liggunderlag, sovsäck, tält, matlagningsprylar, kläder, mat).

Jag tror inte att jag skulle behöva den största säcken (Storen) men det var den enda som jag tyckte passade riktigt bra då jag är 196cm lång. Nu var det ett halvår sedan jag testade säckar och jag misstänker att det var med det äldre bärsystemet. Nu läste jag något inlägg här om att det nya Syncron II ska passa oavsett längd och förut stog det även på Norrönas hemsida vilka längder de olika säckarna passade för, det gör det inte längre.

Jag tycker inte Norrönas säckar ser så stora ut i förhållande till antalet liter de påstås rymma. Hur fungerar de att inte fylla helt? Eller måste de vara helt fullpackade för att fungera bra?

Priset spelar inte så stor roll, men det kan ju vara bättre att köpa en mindre och smidigare säck eftersom jag ofta antagligen inte kommer fylla en 90 liters Storen. Sen kommer det kanske en gång då man verkligen behöver hela packvolymen som Storen erbjuder... Största anledningen till att jag mest funderar över Storen är annars det här med längden, de andra säckarnas höftbälten hamnade ofta för högt upp men som sagt om det kanske är ändrat på det nya bärsystemet så...

Min frågor är alltså:

* Hur fungerar Syncron II för långa personer(196cm)? Är det bara Storen som passar riktigt bra?

* Hur fungerar Storen ej fullpackad? Går det att komprimera den bra?

Jag behöver inga svar som: "Testa själv."
Lita på mig, det kommer jag göra.

/David

Synkron II

1) bärsystemet ska ha samma rygglängd i alla storlekar med Synkron II.

2) Storen är mycket lätt att komprimera genom kompressionsplattan som sitter på de nya modellerna.

/J.

Jag var nere och provade lite säckar idag. Jag såg att Storen var avsedd för 170-190 cm tror jag. Jag provade även en annan av Norröna-säckarna men det stog tydligt i den att den var avsedd för folk upp till 180 så det verkar som det är Storen på längsta inställningen som gäller. Den sitter riktigt bra och gick ju hyfsat bra att komprimera, den ligger väldigt bra mot ryggen och sticker inte ut så långt bakåt. Jag reagerade över att den inte är speciellt stor redan från början och med komprimering gick det ju att ändra storleken mycket. Jag tycker t ex Haglöfs 75-85 som jag också provade såg större ut, men jag provade aldrig att höja det övre locket på Norrönan. Jag gillar Norrönas rena design jämfört med Haglöfs med remmar och extra fack överallt. Haglöfs Victor säck satt inte lika bra som Norröna, jag tyckte axelbanden skavde men annars var nog längden helt ok efter justering, den stog dock ut från ryggen en hel del.. Jag provade även en karimor Jaguar 70-90 eller något sådant hette den. Den satt mycket bra och var riktigt skön. Det jag inte gillade var att axelbanden och höftbältet kanske var lite väl mjuka och säcken satt inte så bra mot ryggen. Den kändes lite "sladdrig" och spännena tyckte jag verkade sämre än de på Norrönan. Det känns om Karimor-säcken nog skulle vara helt ok att bära lätt med men jag tror inte den skulle vara stabil med mycket och tungt att bära. Norröna kändes helt enkelt som en riktig kvalitéts säck allt från bärsystem och remmar till spännen och dragkedjor känns lite bättre än på t ex Haglöfs säcken (Det borde det ju eftersom Norrönan kostar 35% mer).

Det blir nog en Norröna Storen. Jag blev nämligen överraskad över hur smidig och lagom i storlek den trots allt var med tanke på namnet och att den påstås rymma mer än Victor säcken (75-85) som jag tyckte såg klart större ut. Att man sedan får plats med en hel del om man höjer topplocket kan ju vara bra vid längre vandringar i framtiden. (Jag planerar att jag inte ska behöva byta säcke de närmsta 10 åren)

Ni får gärna skriva mer om vad ni tycker om olika säckarna och storleken på Norröna kontra t ex Haglöfs.

/David

Olika modeller, olika rygglängder!

Om vi ser till de fyra vanligaste större Norröna-säckarna med Synkron II bärsystem så görs Storen (90 L) och Stetind (75 L) för personer mellan 170 och 190 cm, samt Skagadal (80 L) och Jostedal (65 L) för personer mellan 160 och 180 cm. Alla med det nya Synkron II bärsystemet.
Alltså bör du kunna hitta en Stetind på 75 liter med samma rygglängd som Storen, dock med en mindre packvolym som du verkar söka. Jag vet att den i alla fall finns på Naturkompaniet, Hantverkargatan i Stockholm, så du borde kunna höra med närmaste butik hemomkring, eller kika in på http://www.norrona.no för att hitta återförsäljare. Dock kan jag hålla med tidigare inlägg om att Storen går att komprimera väldigt bra med sin kompressionsplatta på framsidan (eller blir det baksidan??? ;) ), men vem vill bära på mer ryggsäck än nödvändigt.

Lycka till i letandet!

/Nicke

Norröna Storen

Jo, det är en mycket fin säck. Jag köpte den nya modellen i somras och hade den på Kungsleden och bar ca 18 kilo. Enormt stabilt bärsystem som verkligen gör att man även bär på höften. Men.....det är ett nytt tyg i ryggsäckarna med Synkron II och det verkar vara skört och bräckligt. Det blir vita märken och prickar lite här och var i sömmar och under spännen m.m. Jag lämnade tillbaka min ryggsäck på grund av detta, enligt Norröna så uppgav de att inget fel förelåg, men detta tror jag inte på. Troligen kommer de tvingas byta ut tyget på säckarna. Gå in i en affär och granska några säckar lite närmre så förstår Ni. Jag väntar nu på att Norröna skall komma med en ny variant med annat tyg!!!!

Tack Niklas för att du klarade ut det hela med längderna! Då låter ju helt plötsligt Stetind mycket, mycket intressant eftersom Storen nog ligger på gränsen till att vara för stor. Jag var på Friluftsbolaget här i Göteborg. Jag vet att Femmans sport också säljer Norröna. Någon av dem borde ju ha Stetind.

Jag tror jag läste ett inlägg någon annanstans här på forumet om att tyget verkade dåligt och att någon reklamerat det, det kanske var du Mario? Vad gjorde de? Fick du en ny säck eller ville de inte åtgärda det? När jag tänker på det så kändes nog tyget i Norrönas säckar tunnare än de styva tygerna på Haglöfs Victor. Tål att tänkas på, jag tackar för informationen.

/David

Tyget..?

Jag har använt en Storen under en knapp vecka men har inte märkt något konstigt med tyget. Inga märken eller prickar eller sömmar som brister. Tyget verkade segt och starkt och smidigt utan att vara toktjockt.

Inuti Storen finns f ö en kompressionsrem som drar packningen närmare ryggen, ännu en detalj som gör att Storen hamnar nära kroppens lodlinje :).

/J.

Skilj på kroppslängd och rygglängd

Jag provade säckar i ganska stor omfattning här i Gbg innan jag kom fram till rätt säck. Volymen skulle ligga på 80+ och den skulle bära max 25kg bekvämt. Bl a hade jag hemma fyra stycken säckar på öppet köp som jag provpackade med komplett fjällutrustningen. Detta är viktigt då säcken "sätter" sig på kroppen till skillnad från en olastad. Är 193 cm lång och har dessutom en lång rygg. Ganska snart stod det klart att Norrönas fina säckar ej passade min rygglängd. Problemet var att toppstramarna hamnade för långt ned. Slutligen stod valet mellan The North Face (TNF) Vigor 75, Bergans Alpinist(110l) och Arcteryx Bora 80.
TNF föll ut pga att dess höftbälte ej klarade av att bära 20+ på ett bekvämt sätt, annars en mycket prisvärd och skön säck.
Bergans var alldeles för stor volymmässigt för mina behov annars otroligt skön att bära stora volymer/vikter.
Slutligen föll valet på Arcteryx med bärsystem for lång rygglängd då den uppfyllde mina baskrav, förutom priset. Turligt nog hittade jag förra årets modell till "Norrönapris". Poängteras skall att Haglöfs bärsystem inte sitter bra på mig och därför var de aldrig ett alternativ.
Personligen tycker jag att då man är uppe i de prisklasser som Norröna, Bergans och de andra ligger i, då skall de passa ens behov perfekt. Jag resonerade som så att Arcteryxens något högre pris inte spelade någon roll om man slog ut det över tiden för användandet. Hoppas att du fått lite vägledning av en annan 190+ ute i yggsäcksdjungeln.

/Benny

Re: Skilj på kroppslängd och rygglängd

bennys; sa:
Jag provade säckar i ganska stor omfattning här i Gbg innan jag kom fram till rätt säck.

<snip>

Ganska snart stod det klart att Norrönas fina säckar ej passade min rygglängd. /Benny

Ett oerhört viktigt påpekande!

/mats

Jag tackar för alla svar och synpunkter jag fått. Jag har nu köpt en Norröna Stetind från Femmans Sport i Göteborg och är mycket nöjd. Här om dagen lastade jag den med vattenfyllda PET flaskor och telefonkataloger till en vikt av 19 kg och gick en promenad på ett par timmar. Säcken fungerade mycket bra dock var jag lite öm på höfterna dagen efter. Vet inte om man kan räkna med att inte vara det. Hur som helst satt den mycket bra.

Nu har jag en annan fråga som jag nog borde starta en ny tråd för: Var får man tag i sånt "tyg" som ryggsäckar och bagar är gjorda av? Jag tänkte sy mig en mycket enkel säck att transportera ryggsäcken i under flygningar. Jag tror det kallas bävernylon. Jag har redan varit i 3 tygaffärer och inga har haft något sådant.

/David

Tyg är ofta svindyrt i tygaffärer.
Har du tur hittar du gamla militära tygsäckar i mycket kraftigt ttyg på överskottsbolaget eller liknande. En 50 literssäck ryms lätt (om den inte har sidofickor iaf) utan några modifieringar. Har du en större säck kan du sprätta säckarna och använda tyget att sy en större säck av. Troligen betydligt billigare än att köpa på tygaffär. Fast har man kostat på sig en norröna kanske man inte vill "blanda" med arméöverskott.

/Andreas

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg