Norröna Storen ?

Hejsan !


Rymmer Norröna Storen (100 liter) tält, sovsäck och allt ? Hur brukar ni packa den ? Liggunderlaget, brukar ni sätta det utanpå ?


Jag kommer att köpa till ytterfickor (för bränsleflaska resp termos).


Jag är iallafall nyfiken på denna säck och vill veta lite mer innan jag köper. Håller bärsystemet vad det lovar ?


Undrar, Mats
 

bjorn.walter@datavis.se (Björn Walter)

Gäst
Lite om lillebror Stedind

Hejsan Mats,


Jag har precis invigt min Stedind som är 10 liter mindre än Storen men i övrigt i princip lika. Jag köpte också till sidofickor (de små med 2x6 liter).
Jag är van en gammal och vinglig ramsäck så Stedind var en dramatisk skillnad för mig. Den sitter väldigt tajt och bra när man spänner åt alla remmar och vikten kan flyttas mellan höft och axlar utan att säcken tappar balansen. Det rörliga höftbältet gör att man blir enormt rörlig och det går till och med att springa (varför man nu skulle vilja göra det...) med säcken utan att den hoppar runt på ryggen. Det är knappt min lilla Håglös Tight (medium) grejjar det.


Jag gick 4 dagar i jämtland i helgen och hade ca 18 kg i säcken. Det kan vara lite svårt att rymma allt inuti, Storen har ju 10 liter mer men jag tror ändå att du heldre vill sätta liggunderlaget på utsidan. Jag hade sovsäck (i sin påse) och tält (Nallo 2 utan påse) inknölat i det nedre facket och termaresten ihoprullad och tillplattad utanför vilket fungerade bra. Jag kunde inte känna några stabilitetsproblem eller liknande pga utanpå monteringen. Sidofickorna är rymliga och du får förmodligen ner både sprit och termos i samma ficka. Jag hade systemkamera, objektiv och kikare i en!


Observera att varken säcken eller sidofickorna är vattentäta, de släpper igenom fort!


Jag har inte mycket erfarenhet av säcken ännu men har inget negativt att säga om den efter de första 6.5 milen. Den sitter bra och gör sitt jobb utan att påminna bäraren allt för ofta. Om det är något som jag saknar från den gamla säcken är det en u-öppning på framsidan (som Lundhags V12 har) men man får väl sätta kvalitet och bärsystem före finesser... eller?
Trots det lite makabra priset är jag nöjd och kan inte göra annat än att rekommendera den även om jag försöker vara riktigt kritisk.


/Björn
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Untitled

Hej!


Jag har inte hunnit använda min Storen särdeles mycket men jag kan säga att den rymmer det mesta. Just nu står den på hallgolvet med en 6dagars fjällpackning för trepersoners behov av tält (Nammatj 3GT), spritkök, säkerhetstutrs och bränsle. Plus min väl tilltagna matranson (det är gott att äta mycket).


I början använde jag den under tio dagar i Schweiz där vi visserligen inte bar all mat men några ettaper var uppe över 24 kg. Efter 18 mil var jag väldigt nöjd. Den sitter tajt, om man vill, rörlig om man vill och att bära hyffsat tungt var inga som helst problem. Jag har sidofickorna 2*10 liter och i dessa kan man slänga ner det mesta, vilket i mångt och mycket gäller hela säcken. Pressar man så kanman få ner oanade mängder grejor. Jag får väl återkomma om en vecka med ytterligare kommentarer.


/Gunnar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 43
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
soljesp Gnissel i storen! Transportera 0
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3

Liknande trådar