Norr om Pårek mot Aktse

Eftersom förra sommarens Sarekrutt ändrades under resans gång så vill jag ge ursprungsplanen en chans till, fast med några modifikationer.

Så här har jag tänkt mig att vi skall gå:

Sitoälvsbron – Aktse – Skierfe – höjden norr om Rapadalen – ner i Rapadalen vid renvaktarstugan – Rapadalen – Snawávágge (Låddebakte) – Mikkastugan – Álggavágge – Niejdariehpvagge – Sarvesvágge – Luottoláhko (ev Nåite) – Sähkok –söder om Stour Jierttá – söder om Suolanjunnje – Rittak – Aktse – Sitoälvsbron

Min rådfrågan gäller den fetstilade delen av turen.

- Hur är vaden över Gasskagårsså och Didnokjågåsj?

- Terrängen i övrigt... stenigt eller lättgånget?

- Kan man gå ginare över Ijvaarlahko mot Favnoajvve, eller är det snårigt?

- Pårte... hur är terrängen mellan topp 2005,1803,1805 och sen ner mot Stour Jierttá?

- Tidsåtgången är beräknad till c:a 14 dagar. borde räcka... eller?

Thomas
 
- Hur är vaden över Gasskagårsså och Didnokjågåsj?
- Terrängen i övrigt... stenigt eller lättgånget?

Här är svar på åtminstone något.

Vadet över Gasskagårsåjågåsj är inte svårt alls. Jag har visserligen bara gått när det varit relativt torrt i markerna. Om man går i snösmältningen kan det säkert vara mer vatten. Men snön smälter väl bort extremt tidigt på Pårtes sydsluttning, och så tidigt ska du väl inte gå ;-).

Didnokjågåsj är ännu mindre, såvitt jag minns.

Terrängen söder om Stour Jierttá är småkullig, mycket upp, ner och upp igen. Annars lättgången. Jag vill minnas att ju högre upp mot sydstupets fot desto enklare. Där har jag för övrigt sett och hört ringtrast.

Övriga turen ner mot Ritták kan jag inte tänka mig skulle vålla några stora bekymmer så länge man undviker det vide som är utritat på kartan på Ijvvárláhko, men jag har inte varit där själv. Vore trevligt att höra någon med förstahandserfarenhet.

Turen som helhet verkar mycket innehållsrik och trevlig. Jag hoppas själv befinna mig i trakterna av Luohttoláhko i början av juli och har tänkt att ta mig därifrån via 1260-nivån väster om Loametjåhkkå, sedan sadelpunkten 1425 och därefter upp på Pårte 2005. Om väder och annat tillåter.

/Hans
 
Senast ändrad:
Tackar för supersnabba svar Fowwe!

Angående vattenflödena, så var jag lite otydlig i infot i min fråga....

Resan är planerad till andra halvan av Juli... alltså i värsta myggperioden, det är bl a därför jag vill ta en högre rutt tillbaka till Aktse. Men vid nämnda jokkar är jag i slutet av juli, så vattenflödena är förhoppningsvis inte extrema då.

Övriga delar av min tilltänkta rutt fick jag utmärkt feedback på för snart ett år sedan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50270

Om någon har något att tillägga eller förtydliga om övriga delar av turen, så är det givetvis välkommet!

Thomas
 
Hej!

Har gått den sträckning du frågar om; (Stalo - Tuottar - Njåtjåsvagges) - Pårek - Bron på Kungsleden vid Jåkkejåkåtj - Aktse - Skierfe - Renvaktarstugan (- Rapadalen - Akka).
-------------------------------------------
Fråga: Hur är vaden över Gasskagårsså och Didnokjågåsj?
- Jag hadde inga problem med dem. Vill minnas att jag passeade med kängorna på via stenar. Regn dagen innan varmt och soligt den aktuella dagen, första halvan av augusti.

Fråga: Terrängen i övrigt... stenigt eller lättgånget?
- Lättgånget.

Fråga: Kan man gå ginare över Ijvaarlahko mot Favnoajvve, eller är det snårigt?
- Såg ut att vara en del vide.

-------------------------------------------
Förbi Pårek på ca 950-metersnivån mellan Stour och Unna Jerta, norr om Ivarlako mot Suolanjunnje, passet NO om Stuor Takar - bron. Mycket lättgånget hela vägen denna sträckning. Nere i Ivarlako såg det ut att vara en del vide. Ganska tort, dåligt med rinnande vatten sträckan Stour Jerta - Suolanjunnje.

Kan vara fint att göra en tur till Vaikantjåkkå/södra kanten av Rapadalen när du ändå passerar.

Mvh,
Rickard
 
Hej!

Har gått den sträckning du frågar om; (Stalo - Tuottar - Njåtjåsvagges) - Pårek - Bron på Kungsleden vid Jåkkejåkåtj - Aktse - Skierfe - Renvaktarstugan (- Rapadalen - Akka).

Kan vara fint att göra en tur till Vaikantjåkkå/södra kanten av Rapadalen när du ändå passerar.

Trevlig tur du gjort!

Ja... jag har funderingar på att försöka hinna med att se Rapadalen från båda hållen. Platån väster om 1166 kanske kan vara en fin läger och utsiktsplats, om det nu inte är för stenigt.

Detta är ju i slutet av turen så det hänger nog på tid och ork, fast om det nu är så lättgånget som du beskriver så skall det väl inte utgöra någon större tidsåtgång.

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
Anders.. Vandring och fiske norr om Rogen Fjällvandring 4
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Karlholm Vad Tjäktjajåkka, norr om Sälka? Fjällvandring 3
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
kajhaj Randalen norr om Vindelkroken Fjällvandring 5
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
bico Vandring i området norr om Rogen Fjällvandring 1
cloud76 området norr om Riksgränsen Fjällvandring 4
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Lunkan90 Tips på utflyktsmål i Norr- och Västerbotten Fjällvandring 5
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jetoma Tältplats norr om Nallostugan Fjällvandring 4
ricke Norr om Torneträsk Fjällvandring 6
pajaro Abisko-Vadvetjåkka nationalpark och vidare norr om Torneträsk Fjällvandring 5
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
aksello tips på 4-6 dagars vandring norr om grövelsjön. Fjällvandring 1
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
undvall Till Stora Sjöfallet från Norr?!? Fjällvandring 7
CharlottaK Lätta dagsturer norr om polcirkeln, midsommartid Fjällvandring 9
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Sparta Fiske norr om tårneträsk Fjällvandring 0
perhaka Suliskongen från norr? Fjällvandring 2
KERTEG Vandra norr om Barcelona Fjällvandring 1
Frida0314 Tips gruppvandring i norr i juli? Fjällvandring 8
Mindcrime Vadplats vid Tjårvejaure (norr om Hukejaure) Fjällvandring 2
Staffan Andersson Mkt snö kvar i norr Fjällvandring 2
4748bt Norr skierfe Fjällvandring 1
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
Grus grus Vandra norr om Åre Fjällvandring 0
pernillan Norr om polcirkeln 13-18 juni: Vad visa en skotte? Fjällvandring 11
Avslzyx Bästa vägen till norr om Äphar; vada Pierikjåkkå? Fjällvandring 4
danha Tälta norr om Aktse Fjällvandring 8
Norr om Torneträsk? Fjällvandring 6
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
majjen Från Pårek till Luohttoláhko Fjällvandring 16
Christoffer_123 Skierffe? Bassoajvve? Pårek? Fjällvandring 1
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
dave1 Kvikkjokk-Pårek Fjällvandring 5
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1

Liknande trådar