Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen?

Jag tycker det är bättre att göra tvärtom, låta sonen bära så tungt man vågar från början och avlasta om han tycker det blir för jobbigt. För att sonen självmant skulle säga "Jag orkar bära mer" är lite tveksamt:)

13,5 kg för en kort tur låter helt ok om du tycker d känns ok: titta även på diagram/bilder över hur man packar en rygga eftersom det är stor skillnad på hur det känns när den väl sitter på ryggen. Tunga grejer ska sitta längst mot ryggen ungefär mellan skulderbladen. Lätta grejer nederst, ytterst och högst upp. Inget ska hänga löst på utsidan, inga skramlande kastruller eller sovsäckar - allt ska sitta tajt mot ryggan. Ett kök på 200 g är på tok för tungt, under 100 g för ett självstående, under 50 g för ett toppmonterat - tyngre än så är onödigt.
Men genom att med tiden banta ner vikten på utrustningen så kommer du få med dig din dotter också. Plus att ni kommer att ha trevligare. Själv kommer jag upp i 40 kg packning - men det är med ALL mat (frukost, mellanmål, middag, mellanmål, kvällsmat) för en vuxen (jag) och 4 barn, för en tur på 2 veckor. Och lite leksaker. Jag bär inte allt såklart.

Tack så länge för alla svar, bra att veta att man hamnat hyfsat rätt!
Sonen, som mycket riktigt gärna äter en hel del, kommer nog få äta det sista av mina portioner torrmat :)
Han har i ryggsäcksförrådet fått prova en Karrimor 55 och en Haglöfs Skarja och vill ha den senare (efter att jag la i hans hantlar o en viktskiva...). Han är ganska tålig tror jag.
Själv tar jag nog Alaskan. Den är lite onödigt egentung, men väger iallafall mindre än t ex en Kajka 75. Jag gillar alla fickorna så jag kan hålla ordning i mitt portabla hem... (Hittar jag en lättare (äldre) säck till Alaskan innan vi åker kommer jag nog nästan ner ett helt kilo.)
Tältet är tvärtom lätt. Äntligen bestämt mig för ett rymligt Helsporttält på 2 kg. Jo, det kan ju delas. Han kan ta stänger o pegs t ex.

Skarjan och alaskan (om den passar din rygglängd) är optimala för att kunna justera vikten mellan axlar och höft ett kilo extra i en bra säck kommer inte att påverka dig negativt.

Skarjan och alaskan (om den passar din rygglängd) är optimala för att kunna justera vikten mellan axlar och höft ett kilo extra i en bra säck kommer inte att påverka dig negativt.

Jag vill gärna bära i stort sett allt med höfterna, men visst kan man avlasta en stund genom att dra åt axelbanden :) Gäller nu bara att hitta bästa höftbältet, inget av dem är direkt avpassat efter mina kvinnliga höfter...

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg