Norks vägtullar, Autopass

(Kanske inte "Expedition" är rätt forum, men flytta mig gärna rätt isåfall! Inte bara fjällvandring, utan all resa genom vårt grannland, tänkte jag.)

Norgeresa via vägtullar, är det någon som provat att förbetala med kreditkort och använda Autopass i de tullar som inte har myntautomat/bemanning?

Det är ju lite meckigt att vara utlänning och köra genom Norge, och nu verkar det som Statens Vegvesen (såklart med all rätt) har börjat driva in utgifter från utländska bilförare så det är ju dumt att chansa på att man "klarar sig/glöms bort". Man kan ju ha roligare för de påminnelseavgifterna!

Info:
http://www.motormannen.se/mm1/site/02_Resan/02_02_Bila_i_Europa/vagavgifter.html
http://www.autopass.no/Visitors/Visitors%27+Payment

Vi åkte genom Oslo på väg till Jotunheim för en vecka sedan. Enligt den infoskylt som vi läste kostade det ingenting att få en faktura hem på posten, det skulle ta 1-3 månader men sen skulle den dimpa ner i postlådan. Betalade man då de 20 NOK så var allt frid och fröjd. Vi får väl se hur väl det funkar i verkligheten.

Vid alla andra vägtullar kunde vi betala med mynt, vilket funkade väldigt smidigt.

Aha, ingen faktureringsavgift? Då är det ju nästan smidigare än att köra med Autopass.

När jag åkte till Jotunheimen förra september fegade jag ur och kontaktade Fjellinien efteråt för att slippa dyra efterkrav för Oslo-passagen, dock blev de rätt förbryllade och fattade inte riktigt hur de skulle göra med någon som ville betala frivilligt innan de hade hunnit upptäcka att man inte hade betalat. Men i april i år brummade vi igenom Oslo utan att fatta var/hur vi skulle betala och det kom inget i posten, i alla fall inte ännu.

Men nu verkar det vara ordentligare rutiner för kontroll och krav, även smidigare att göra rätt för sig på en gång. Greit!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg