Norgfararleden

Hej

Jag har tänkt vandra Norgefaraleden V.29. Nån som har vandrat där och rekommendrar den? Jag är ny på detta och ska vandra själv.

MVH Mikael
 
Hej Mikael,
Jag har vandrat en del av Norgefararleden i mitten av aug 2021. Jag gick från Klimpfjäll, genom Durrenskalet(vackert och lätt att gå). Du kommer efter ca 2 mil fram till Tjåkkelestugan, välbevarad och nyrenoverad timmerstuga som ligger vackert bredvid Ransarån. Därefter går leden, lättvandrad genom björkskog i ca 7 km, leden delar sig här. Jag fortsatte norrut efter lapplandsleden och du kommer att vika västerut efter Norgefararleden. Jag kan rekommendera den sträcka jag gick.

Hälsningar Petra
 
Hej Petra

Det låter som en bra rekommendation. Är det nått som jag ska tänka på extra med tanke på att jag inte är en van vandrare?

MVH
Mikael
 
Hej,
Jag rekommenderar STF som har tips för den som är nybörjare: https://www.svenskaturistforeningen.se/aktiviteter/vandring/nyborjare/

Det som oftast är svårast när man börjar vandra är fötterna. De blir ömma/fuktiga, sväller och det är lätt att få skavsår. För att ge dem en bra vandring är det bra att skorna är ca 2 cm längre än din fot samt att du gått in skorna i förväg.

Du kan tänka på att vara lite extra uppmärksam på vad du gillar/behöver/tycker är svårt på denna vandring. Frågor att ställa sig kan vara:
Vill jag vandra hela dagen efter leden med ryggsäck eller tycker jag om att ta den av några timmar mitt på dagen för en långlunch och upptäckartid utan ryggsäck?
Hur känns det att vandra på fjället respektive i björkskogen?
Vilka platser tältade jag på vad var bra respektive dåligt med mina val?
Är det något i min utrustning som behöver justeras till nästa gång?

Vänligen Petra