Norgevandring sommaren-02

Hej!
Vi är ett skånskt par som inför vintern vill sitta framför brasan och planera sommarens(02) vandringar.
Vill ni hjälpa oss med förslag på trevliga turer i Norge? Vi kommer då söder ifrån antigen med bil eller tåg. I somras vandrade vi Kvikkjokk - Saltoluokta och förra sommaren Abisko - Keb. Bara som exempel på vad vi gjort.
Är södra ok? eller är det bättre att ta sig uppåt nord Norge? I så fall tar man väl tåget över Kiruna till Narvik? Hur är kommunikationen i övrigt i Norge? Vi gillar kalfjäll mer än t.ex.låglandet runt Kvikkjokk. Vi vill gärna ha de öppna vidderna.
Hur är det med leder är det lika tillrätta lagt som här hemma i Sverige eller? Funkar stugorna ungefär samma? Säljer de proviant? Närheten till civilisationen är väl mer påtaglig i Norge? Är kanske en tältvandring att föredra?
frågor,frågor...
Vi tackar på förhand
Pär och Birgit

Flera områden

Det finns flera områden. Man kan gå på Hardangervidda, i Jotunheimen eller uppe i norr från t ex med start i Ritsem och sedan via Sitasjaure och Hukejaure in i Norge och upp till Katterat.

Stugorna i Norge är i huvudsak av tre slag:
"ubekjent" utan service
"selvbekjent" där det finns matförråd för självbetjäning samt
"betjent" dvs hytter med mestadels full service.
Oftast behöver man låna nyckel för att komma in i de ubetjente och selvbetjente hytterna. Denna nyckel kan lånas (mot pant) hos turistkontor e dyl.

Titta på Norska Turistföreningens hemsida http://www.turistforeningen.no/codeland/ och
om Jotunheimen på
http://www.etojm.com/dir/jotunheimen.html
Där får du bra information och även turförslag.

Bertil

pehac@mai.liu.se

b och p:

Jag har vandrat i alla viktiga områden i syd; Jotunheimen,
Rondane, Dovrefjell, Tafjordfjella, Trollheimen, Skarvheimen
och Breheimen, samt ett i nord: Saltfjellet/Sulitjelma
(med svenska etapper).

Om Breheimen kan ni läsa i DNT:s senaste årbok (hur man
nu får tag på den) eller:

http://www.mai.liu.se/~pehac/bre.html

jag använde som synes tält till alla övernattningar i Breheimen.
Hyttene fungerar också, men då måste man med hjälp av
den lättare packningen klara av mina sista 1 1/2 etapper
på en dag. Det finns givetvis andra varianter också.
Jag skulle kanske inte välja Breheimen som första tur.
Jotunheimen (med betjente hytter) eller Dovrefjell
(selvbetjente hytter eller tält)
Minst intressant är Rondane om man inte är mer intresserad
av toppar.

Klickar ni uppe till höger om detta inlägg hittar ni allt
jag tidigare skrivit om Norge, bl a en sammanfattning
av sydnorska områden.

Om Saltfjellet har jag också skrivit:

http://www.mai.liu.se/~pehac/salten.html

il C

Några konkreta turer!

Jotunheimen
Bygdin-Yksendalsbu(s)-Fondsbu(b)-Skogadalsbøen(b)-Vetti/Hjelle (Øvre Årdal) Ni kommer lätt till Bygdin och tilbaks från Årdal med Valdresekspressen från och till Oslo (www.nbe.no). (Notera att Ingegjerdsbu/Vettismorki har brunnit ned!) En jättefin tur med "koselige hytter" där Skogadalsbøen är min absoluta favorit (på höjd med Salto). Turen från Skogadalsbøen til Vetti (med Vettifossen, det högsta fria vattenfallet i Norge 270m(?)) hör till min absoluta favoriter.

Breheimen
Flera varianter; t.ex. Nøstedalssæter(b)-Sotasæter(b)-Sprongdalshytta(s)-Arentsbu(s). Ni måste dock avsluta med Arentsbu-Mørkrisdalen(Skjolden) som også den är en av mina absoluta favoriter. Det är dock lite krångligare och absolut längre att komma dit.

Aurlandsdalen
Är en klassiker. Finse(b)-Gjeitrygghytta(b)-Steinbergdalshytta(p)-Østerbø(p)-Aurland. Passa då på att retunera från Flåm med den fantastiska järnvägen via Myrdal (Finse)till Oslo. Till Finse kan du bara komma med tåg eller cykel. Altså, lätt att komma till och ifrån!

Tack för ditt inlägg!
Det verkar ju att vara fina sträckor. Är det högfjäll? Eller mycket skog och sly? Tror du att vi kan gå där med början efter midsommar helgen? Eller ligger det för mycket snö? Hur är snö tillgången där jämfört med t.ex. Abisko-Keb? Vi vill nog gärna vara ute 7-10 dagar. Man skulle exempelvis kanske kunna kombinera två av dina förslag och åka bil eller allmänt transportmedel emellan? Är vattnet i Norge lika fint som i Svenska fjällen? Tältplatser förmodar jag att man hittar där lika lätt eller svårt som i de svenska fjällen och stugor verkar det till att finnas. Vi har skickat efter en norsk bok som heter "Til fots i fjällen".
Hälsningar Birgit

kan nog vara en del snö

Skog. Mycket lite.

Breheimen: Utmed konstsjön före Skridlaupbu (mycket liten och föga
besökt hytte), 2 timmar.
Vidare mellan Mysubyttsaeter och Sprongdalen, men gles.
2 timmar.
Det är ungefär allt. Breheimen är HÖGT att vandra i.

Skarvheimen: i stort sett ingen, om man går rutten
mot Jotunheimen.

Jotunheimen: Nära Gjendebu och Skogadalsböen.

Snön varierar kraftigt från år till år. 1997 hade kopiöst med snö
i början av säsongen, men var mycket varmt. I augusti
var allt som det borde. 1999 var den snöfattigaste sommaren
på 30 år i Sydnorge. 2000 hade mycket snö långt in i augusti
i Skarvheimen och Tajfordfjella.

Vid midsommar får man nog räkna med snö på alla övergångar
över 1300 m, och i drivor och stråk även lägre. Augusti
är en mycket bra månad att vandra, utom att allt är utblommat.

Hej Birgit och Per,
kul att ni vill prova att vandra i Norge till sommaren. Fjällen i Norge är otroligt vackra och dessutom väldigt lättillgängliga. Jag vandrade fyra veckor på Hardangervidda i somras. En högfjällsplatå med bra fiske och ett rikt djur- och fågelliv (stora chanser att få se vildren). Det är lätt att ta sig dit och man kan både välja att vandra på tillrättalagda leder eller i mer otillgängliga områden utanför turiststigarna.

Om ni intresserar er för Hardangervidda får ni gärna ta kontakt med mig: jenny.nimmersjo@spray.se

Vänlig hälsning,
Jenny

Svar på turförslag

Høgfjæll; Mørkrisdalen, sista dagen på Aurlandsdalen och Vettismorki ær under trædgrænsen men lættgått. Vid Vettismorki ær det också døda tallar efter tidigare utslæpp (svavel?) från Årdal Verk som faktiskt gør det till ett fantastiskt område!
Snø; Som Peter sæger, varierar det ekstremt. Det skiljer också mellan øst och væst (væst ær (ungefær) Væstra hardangervidda, væst om Finse och væst om Sognefjællvægen). I år var det ekstremt lite snø væst men ganska mycket i øst. Detta kan du altså få tips om mot slutet av vintern.

Kombination; Det går fint, t.ex. kan man avsluta turen i Jotunheimen vid Sogneflællsvægen (Krossbu/Sognefjællhytta) dær det går buss två gånger per dag (Skjolden eller Lom/Otta). Om ni har bil, varfør inte åka (alpint) en dag i Stryn eller Juvass sommerskidcenter, ta ett besøk på buseet i Stryn eller Glasiærmuseet i Josterdalen.
Men, jag tycker nog att folk stressar lite mycket och skulle istællet rekommendera er att utvidga en tur lite grand, och kanske komplettera med en topp-tur. Det ær t.ex. toppturer med Guide från Fondsbu/Tyinholmen till Falketind och Uranostind (øver glasiær bægge två). Det ær fantastiska toppar! Eller starta I Gjendesheim-Besseggen-Memerubu-Bukkeleiret-Gjendebu-Svartdalen-Torfinnsbu-Fondsbu och vidare.

Vatten; Ær samma som i Sverige, gott! Man bør dock inte dricka "Bre-vann" d.v.s. det som kommer från glasiærena och ær blåt/grått. Men allt som du kan se igenom ær ok.

Till sist. Det ær mycket stein i Jotunheimen (och Rondane). Jag har prøvat att unngå de værsta stællena i mina turførslag (ok då, från Koldedalen till Utladalen ær det sten). Ett tips hær norska "Ur" betyder sten och det finns stællen som heter "Uradalen"

Go tur!

Leif

Hej Jenny!

När gick du i Norge? Tror du det kan funka med de 2 första veckorna efter midsommar?
Vi har de två senaste somrarna varit uppe i svenska fjällen direkt efter midsommar. Det är ju lite snö men ok. I fjol var det betydligt mera där vi gick än i år. -00 Abisko-Keb. -01 Kvikkjokk- Saltoluokta. Vi gillade också naturen mer ifjol i stort sett. De fria vidderna och höga fjällen.De fanns ju bitvis i år också, det medges. T.ex så var det en enastående utsikt ut från Skierfe, och även fin vandring därifrån och norrut. Men vi hade så extremt mycket mygg som följeslagare så det gällde att knata på. Det var 20-25 grader hela veckan och soligt så myggen tog fart väldigt snabbt. Hur är det med mygg i Norge? Finns det någon motsvarighet till vår Kungsled i Norge?
Annars är det kanske lämpligt att hitta en tur så man kommer tillbaka till bilen.
Var får man lämpligast tag i karta över olika områden?
Vi har ju den där boken "Til fots i Norge" men den är inte nog när man ska ut.Tänkt till planering.
Hösthälsningar från ett blåsigt hörn av Skåne
Birgit

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
afajl Anteckningar från Norgevandring Fjällvandring 5
karlp Norgevandring Fjällvandring 8
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
nicko_ Nattågen till övre Norrbotten sommaren 2021 Fjällvandring 6
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
prospicientia Vinterleder på sommaren? Fjällvandring 10
Fantomax funäsdalen på sommaren? Fjällvandring 3
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
Gustav Cronhamn Sommaren Fjällvandring 0
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
Raskesven Vandring sommaren 2009 Fjällvandring 35
alfrost Sylarna sommaren -09 Fjällvandring 8
HAJKer En bekväm vecka i Jotunheimen sommaren -09 Fjällvandring 4
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Svenjohansson Tips på en vecka i Abisko sommaren 2007 Fjällvandring 5
skuggarvet Planering för sommaren. Fjällvandring 31
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
Freddie Fjällvanmdra sommaren 2004 Fjällvandring 0
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
ingeback Hur minns du sommaren? Fjällvandring 0
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg