Norge igen

Har tidigare frågat om lite tips kring en seglats till Norge. Nu har jag börjat fundera på vilka regler som gäller angående det där med att lägga till på öar och tälta osv. Har ju vant sig vi den svenska allemansrätten. Nån som vet vad som gäller där?

/Martin

Då jag seglade i Norge för några somrar sedan förtöjde vi utan problem (om man planerar för tidvattnet) vid obebodda öar. Vilka regler som egentligen gäller har jag inte riktigt koll på, men det torde stå i lotshandboken "Den norske los". Där finns mycket matnyttigt att läsa om strömmar, vindar, tidvatten och annat. Förhållandena kan bli lite speciella då det grundar upp från 200 m till 10 m, samtidigt som vinden blåser åt ett håll, tidvattnet drar åt ett annat och övriga vattenströmmar åt ett tredje.

Ha en najs segling!

Norge har allemannsrett og fri ferdsel som i Sverige.

En bra artikkel sto bladet Segling 5-6/2002, og inneholder mange tips i fra et svensk perpektiv.

"Längs västlig kust till fjällhög nord
Ett av världens mest magnifika seglingsfarvatten ligger granne med vårt eget land. Följ med Maxi 999:an Hagbard på en sommarlång segling utmed norska kusten, från Strömstad ända upp till Lofoten."

http://www.segling.nakterhuset.se/arkiv01.asp

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
marwi43 Segla i Norge Segelsporter 12
svennerberg Någon som känner igen segelmärket? Segelsporter 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg