Nordostpelaren i mars

Hej,

Någon som kan ge lite info om Nordostpelaren, Sylarna?

Tänkte göra den och kanske några till turer i området i mars. Är det en lämplig tidpunkt? Fruset och bra? Eller ska man åka tidigare?

Är det löst och otrevligt även på senvintern?

Vad behövs för klätterutrustning?

Tacksam för alla tips.

Jag känner Nordostpelaren ganska väl, har klättrat den kanske tio gånger genom åren, varav åtta gånger frisolo (på sommaren då alltså) - det är en trevlig tur, även om den bitvis är ganska lös, enligt ett oförtjänt rykte så är den tydligen extremt lös (men det kommer nog från klättrare som inte har klättrat på Trollväggen...)

Vet inte om leden är gjord på vintern, men jag är helt säker på att det i mars-månad är en svinhård tur som tar en hel del utrustning (och vilja) i anspråk, leden är mellan 100 och 200 meter lång, beroende på var man startar...

Ta med en komplett samling av Pitonger (25-30st), från bladbult till stora vinkelbultar, dra ner på antalet slcd's till ett minimum, det är mitt tips...

Och glöm inte en spade så att ni kan gräva er *genom* toppdrivan som säkert sticker ut en två meter eller mer, lossnar den så betyder det en säker död, så ta det lugnt vid utsteget...

Lycka till!

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-10-02 kl 21:15]

Nordostpelaren klättrades på vintern redan nyåret 1939 av Gillis Billing, så lär väl kanske inte vara riktigt så hårt som du får det att låte Pierre. Det lär väl i och för sig bero på förhållandena för säsongen. Dessutom verkar den där Billing vart en riktig hårding för sin tid.

Just det! Den klättrades ju faktiskt på vintern av Billing & co - har faktiskt funderat på det tidigare...

Tror nog att leden är lite mer soft så pass tidigt på säsongen, sen är det ju väldigt stora skillnader från år till år givetvis, men i mars-månad då är det garanterat en svinhård (o farlig) klättring (relativt sett ur Sylperspektiv alltså - inte sett ur klätterperspektivet "all världens svinhårda turer", -en led som man frisolar på 15 min på sommaren kan ju aldrig omvandla sig till en RIKTIGT svinhård vintertur, ganska hård men inte SÅ hård - ja ni fattar säkert...)

Jag har ganska stor erfarenhet av just snö/is-förhållanden på Sylarna vintertid (har bla jobbat på stationen), det bildas stora isformationer som kan liknas vid blomkål (mycket hög luftfuktighet från atlanten), som precis bär upp en klättrares kroppsvikt men som varken isyxor eller säkringar fäster i, jag (och många andra) har suttit i skiten på så pass lätta turer som Djävulskammen tack vare det.

Lillsylen däremot har en hel del fina linjer, några med is bitvis...

Go for it!

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-10-03 kl 00:02]

Tack Pierre, alltid värdefull information. Låter som jag har underskattat Nordostpelaren. Har försökt hitta information om Lillsylen som ett alternativ. Har du tips om några turer där som inte kräver samma grad av commitment som NP på vintern?

/Kristian

Alla leder på Lillsylen är fina vinterturer i mars, sen givetvis Djävulskammen, det finns en del kul leder på Herrklumpen också. Det är bara att prova sig fram, det skiljer sig mycket från år till år!

Herklumpen är en personlig favorit...

P. Calleberg vet en hel del om klättring i Sylarna, han har varit där en del, bla skrivt reportage.

peace

The devils comb

Tjena.
En kul tur jag väljer ofta att göra på Sylarna är djävulskammen. Dels för att nordosten och rännorna på lillsylis är håriga men oxå för att den är kalasläcker. Jag gjorde den nu för tre veckor sen. turen jag brukar göra är, stora slottsrännan - slottspinnaklarna - djävulskammen - storsyl - lill eller normalväg ner.
Slottspinnaklarna beror helt på förhållandena om man frontar dem eller går på sidan, likaså kan man göra enklare variant i slutet av dkammen genom att hålla syd och komma upp på traverskammen om det är ruttet.

Sen lekte jag lite i rännorna på pyramiden förra vintern oxå men det var mest för att plocka en deadman som en polare hade lämnat vid en firning. Kul/lätt snörännklättring.
Simon J

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg