Ris och ros....
Hej ...
Har numera köpt en Nordkapp Jubilee... och har paddlat ca 100 mil med den...
Dom två största fördelarna med Nordkappen är packvolymen.. här finns plats för packning för långa färder.. det nya fikaskottet är helt underbart, med bra packluckor som är enkla att ta av och på även med en hand... Den andra fördelen är sitsen som är gjord så att man kan utan att behöva lägga in sittunderlag njuta av en färd under många timmar utan träsmak..
Det negativa är att Nordkappen gärna vill slå i motvågor.. den går lite för enkelt upp på vågorna och faller mot.. detta kan vara jobbigt när det blåser motvind.. för skvättet kommer då i ansiktet....
Skäddan har både positiva och negativa effekter... den positiva är att det blir en underbart kursstabil kajak oberoende av vind... (olika lägen för olika vindar) vilket gör att roder känns som ovikigt.. det negativa är som insändaren ovan säger att man kan få ett brott på vajern när den slår i marken... men där ligger det ju också på paddlaren att se sig för.... men det är enkelt att fixa om man har böjt den.. en annan negativ effekt av skäddan är att den stjäl packutrymme i det bakre skottet.. men tält och tält pinnar eller annant långsmal packning kan packas vid sidan om..
Kajaken är enkel manövrerad om man är lite driven i kajakpaddling... och vågar att luta den.. Man får ett gott stöd tack vare den lilla sittbrunnen.. vilket gör att jag tycker att det känns som en stabilkajak... Eskimå svängen passar utmärkt att lära sig i denna kajak för att den också har en relativt låg sarg bak...
Kajaken är relativt snabb.. inte snabbast men snabb nog.. med dags turer upp till 85 km per dag.. vilket jag tycker är ett gott betyg..
Som helhetsbetyg vill jag varm rekomendera denna kajak..
Mvh Jonas