Nordkapp

Vad är listans åsikter om Nordkapp-modellerna (de senare)? Alla åsikter baserade på erfarenheter är välkomna.

jonasgillenstrand@telia.com (Jonas Gillenstrand)

Gäst
Untitled

Jag har använt nordkapp under längre färder som upp till 3 veckors färder. Jag har använd nordkappen med det större skottet baktill och måste säga att utan det blir nordkappen onödigt svårpackad. (har även provat det mindre skottet)

Nordkapp är den kajak som vunnit mitt hjärta då det är den enda kajak som jag lyckats paddla i 10 timmar per dag utan att få träsmak i baken... Dock har jag inte provat den nya lite längre kajaken som jag tror har en fördel med ännu mer packutrymme för längre färden.. kan tänkas att den borde vara lite snabbare också.. Men nordkappen är en högkvalitativ kajak som jag ser som en av de bästa.. En förbättring som jag hoppas att den nyare längre kajaken kan hjälpa till med är risken för smådyk i högre vågor...

Mvh Jonas

jonasgillenstrand@telia@com

Skicka gärna kommentarer om ni har paddlat med den nya versionen med det sk fikaskottet.

bengttore@telia.com (Bengt)

Gäst
Jubilee är lätt driven,kul,snygaste som finns men går man på något med skeddan nere så veckar sej vajern.Lätt att fixa men väldigt irriterande.Köp en.

Ris och ros....

Hej ...

Har numera köpt en Nordkapp Jubilee... och har paddlat ca 100 mil med den...

Dom två största fördelarna med Nordkappen är packvolymen.. här finns plats för packning för långa färder.. det nya fikaskottet är helt underbart, med bra packluckor som är enkla att ta av och på även med en hand... Den andra fördelen är sitsen som är gjord så att man kan utan att behöva lägga in sittunderlag njuta av en färd under många timmar utan träsmak..

Det negativa är att Nordkappen gärna vill slå i motvågor.. den går lite för enkelt upp på vågorna och faller mot.. detta kan vara jobbigt när det blåser motvind.. för skvättet kommer då i ansiktet....

Skäddan har både positiva och negativa effekter... den positiva är att det blir en underbart kursstabil kajak oberoende av vind... (olika lägen för olika vindar) vilket gör att roder känns som ovikigt.. det negativa är som insändaren ovan säger att man kan få ett brott på vajern när den slår i marken... men där ligger det ju också på paddlaren att se sig för.... men det är enkelt att fixa om man har böjt den.. en annan negativ effekt av skäddan är att den stjäl packutrymme i det bakre skottet.. men tält och tält pinnar eller annant långsmal packning kan packas vid sidan om..

Kajaken är enkel manövrerad om man är lite driven i kajakpaddling... och vågar att luta den.. Man får ett gott stöd tack vare den lilla sittbrunnen.. vilket gör att jag tycker att det känns som en stabilkajak... Eskimå svängen passar utmärkt att lära sig i denna kajak för att den också har en relativt låg sarg bak...

Kajaken är relativt snabb.. inte snabbast men snabb nog.. med dags turer upp till 85 km per dag.. vilket jag tycker är ett gott betyg..

Som helhetsbetyg vill jag varm rekomendera denna kajak..

Mvh Jonas

NORDKAPP lite till.

Hej! håller helt med om det du skriver men.....
Det behöver inredas ordenligt i sitt brunnen för att ska kännas bra för knäskålarna och få stöd för rollar.
Själv har jag en knätub som även är bra att ha saker i.
Med full last måste man alltid ha kapellet på annars slår även små vågor in i sitt brunnen men åandra sidan så är kajaken väldigt lätt att stötta och rolla när den ligger så lågt.
Men vem bryr sej om det när man har den vakraste kajak som fins att köpa och har så fin känsla att man inte tröttnar på den i första taget.
Hälsningar Bengt L.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg