Nordkalottleden Katterat - Hukejaure - Kebne

Hej,

Jag och några kompisar funderar på att ta en vintertur från Katterat och följa Nordkalottleden mot Hukejaure och sedan ut mot Kebnekaise.

Har hittat följande information:
http://www.narvikfjell.no/pages/Loyper.html
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=31783

Andra som har erfarenheter av denna rutt på vintern?

Specifikt funderar jag på hur Rienatvaggi är på vintern. Den är den smala dalen som ligger mellan Storsteinsfjället och Rienatcohkka.

Sen undrar jag hur lättkörd terrängen är. Den ser ju inte så svår ut förutom just Rienatvaggi.

Man skulle varit medlem i DNT också. De har ju hytter längs hela rutten.
 
Har bott på några av dessa hytter. Det går lika bra med STF- som DNT-medlemskap. Det fanns ingen proviant. När jag var där var de obemannade - men de är riktigt mysiga. Du måsta ha en DNT-nyckel; kan lånas i Abisko. Kolla med Abisko STF om det går att lämna tillbaka nyckeln i Kebne STF.
 
Har skidat genom Rienatvaggi flera gånger och i bägge riktningarna. Inga svårigheter men vid hård skare en gång valde jag att bära skidorna förbi det branta partiet en dryg kilometer söder om Leirvatnet.
 
Oj, snabba och intressanta svar. Man tackar. Vi hade iofs tänkt tälta men det skulle vara skönt att någon natt sova i en stuga.

Men andra får gärna posta också om ni har något att säga om rutten.

/Jonas U
 
Rienatvagge är normalt en bra väg från Hunddalen till Lossi. Ganska lång, brant uppför vid glaciären (stighudar är bra), tänk på att Rienatvagge kan vara lavinfarlig. Lossi är en trevlig och bekväm stuga, har el, men kan bli väldigt full om någon skolklass bestämt sig för ett besök (den gången var det skönt att kunna gå ut och lägga sig i tält). Normalt finns vatten också.
Vidare söderut kan passet mellan Cainavagge och Gautelis vara besvärligt om det blåser motvind - var beredd att vänta eller vända om det är för hårt.
Från Gautelis går man först på land och sedan gärna på Vannaksvatnet mot Hukejaure - sjön är dämd och det kan bli hiskeliga hål i isen vid öarna mellan Gautelisvatnet och Vannaksvatnet. Info finns i hytten.
De norska hytterna i området har aldrig mat, men de är trevliga, billiga, och oftast inte överfulla, faktisk inte så sällan tomma (undantag Hunddalen, och en gång Lossi).
Det finns inga leder på norska sidan, så man måste vara (bli!) bra på att spåra och orientera.
 
OK tack för informationen. Läste inte ditt inlägg förrän nu.

Bra information att veta. Misstänkte att det kunde vara lavinfarligt. Tur då att det finns alternativa vägar att ta. Om det är gynnsamma förhållanden så tänkte vi nog prova den vägen.

Vannaksvatnet såg ju annars ut att förenkla färden på vintern. Men vi har faktiskt inte bestämt om vi går mot Hukejaure eller om vi skall vika av nordost mot Tjäktjastugan.
 
Nu har vi åkt Rienatvaggi. Jättefint pass att åka i strålande väder.

Enda missen var att vi gick för mycket på sommarvägen så vi fick en passage som var ganska brant. Om vi hållit oss på glaciären hade vi sluppit den.
 

avslutad210712

Gäst
Funderar på att åka ner via norska sidan på vårturen men hade tänkt åka via Oallavaggi men blir lite fundersam om det är den dalen som är lavinvarnad eller om det är någon annan.
 

Liknande trådar