Nordkallottenledens sydligaste del - vilket hall/stracka ar bast?

Hej,

jag och min kompis Filip ar sugna pa att vandra den sydligaste etappen av nordkallottenleden.

Vi funderar kring vilken stracka och riktning som ar den finaste - finns det kanske nagon som har ett tips eller tva?

Tacksam for alla tips!

Johan

Hej,
vet inte riktig vad du menar med "vilken del som är finast". Den sista etappen har 2 avslut, en i Sverige, från Ritsem (Vaisaluokta) till Kvikkjokk eller i Norge, från Ritsem (Vaisaluokta) till Sulitjelma. Den följer i stort sett Padjelantaleden men avviker i Stalo och går via Pieskehaure till Kvikkjokk. Vid Tarrekaise kommer man till Padjelantaleden igen. Eftersom jag gått tidigare Padjelantaleden valde jag Sulitjelma som avslut. Denna sträcka rekommenderas starkt. Dock har jag aldrig gått från Ståddajåkka till Tarrekaise ( via Pieskehaure), så jag kan inte jämföra. Den kanske är lika fint.
Hälsningar Veni

Staloloukta - Kvikkjokk

Tack for ditt svar Veni!

Som det nu blir sa kommer vi bara att ha 2 heldagar och 2 halvdagar att vandra sa tror att den enda mojligheten blir att vandra mellan Staloloukta - Kvikkjokk.

Har du gatt denna stracka? Har du nagra tips?

Jag undrar om den tiden räcker till även om ni går dubbla etapper, dvs. att ni hoppa över varannan stuga.
1. Stalo - Tuottar, 18km
2. Tuottar - Tarraluoppal, 11km
3. Tarraluoppal - Såmmarlappa, 15km
4. Såmmarlappa - Tarrekaise, 13km
5. Tarrekaise - Njunes, 7km
6. Njunes - Kvikkjokk, 16km
och så har ni båtskjuts innan Kvikkjokk också som ni ska tänka på. Är ni väldigt vältränat funkar det kanske?
Hälsningar Veni

Att på kartan och hemma överskatta styrkan och underskatta sträckornas motlut är vanligt. Normala dagsetapper är nog en förutsättning för att få en njutbar tur. I bra väder blir de flesta turer vackra och i normalväder kan de vara en utmaning.
go tur

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg