Jag har ett Halland 2 LW som jag använt under en säsong sommar/höst. Några observationer:
Tältet är inte stort. Jag är själv 184cm lång och tycker att längden räcker till, inte mer. Jag använder tältet som enmanstält tillsammans med stor hund (40kg+). Tillsammans har vi alldeles lagom med plats. Avsaknaden av absid gör ju också sitt till “trängseln”. Som vintertält skulle jag titta någon annanstans bara av dessa anledningar.
Som alla små tält har det en del problem med kondens kring nollgradigt. Hur det beter sig i temperaturer långt under nollan har jag ingen aning om, misstänker dock även här lite väl mycket kondens
Ang. tåligheten kan jag ju inte säga om tältet tål vad du menar med tuff fjällmiljö. Det har då klarat rejält med blåst och vind i lapplandsfjällen. Däremot så kan man tänka på att efterspänna tältduken då silnylon har en tendens att börja sacka i regn. Som sagts ovan så klarar kanske den här typen av lättviktstält inte en riktig/meteorolisk storm. Var alltid noga med att sätta upp tältet vindskyddat när det blåser rejält, gäller iofs alla tält. Själv har jag inte sovit i tältet i mer än uppskattad 15m/s. Då märks det att det blåser, men känns inte osäkert…
Nog nu om det negativa, det positiva är att tältet är lätt och kompakt att bära. Det är snabbt och lätt att sätta upp även om det som sagt kan behöva efterspännas. Avsaknaden av absid gör att du kan slå upp tältet på en mycket liten yta. Om man tänker efter lite om var man ställer upp tältet är jag inte heller själv särskilt orolig över vindtålighet.
Ett annat tält jag annars kan rekommendera är Vaude Taurus 2P. Tältet är billigt och motsvarar till sin storlek någorlunda Halland. Det är dock tyngre (2,5kg) och låt oss säga…okonventionellt…i sin utformning. Förutom att Vaude skickar med för få tältspikar (kompletteras lätt) med tältet så är det ett säkert köp. Har prövat tältet en stormig natt (20+ m/s) i Kiruna-fjällen och tältet skötte det riktigt fint. Ett Taurus visar också att tält inte behöver kosta 700€ eller mer för att vara användbara.