Nödvänligt?

Hallå!

Jag ska till Kenya nästa vecka där jag kommer vistas i olika miljöer under 2 veckor.
Var på apoteket idag och blev rekommenderad olika tabletter som förbereder magen för den nya matkulturen för att minska risken för t.ex turistdiarré. Är sådana läkemedel nödvändliga eller är det bara slöseri med pengar? Är det kanske bättre att köpa läkemedel som hjälper magen om det nu skulle vara så att man åker på något? Vad anser ni? Erfarenheter?

Tack!

Hallå!

Jag ska till Kenya nästa vecka där jag kommer vistas i olika miljöer under 2 veckor.
Var på apoteket idag och blev rekommenderad olika tabletter som förbereder magen för den nya matkulturen för att minska risken för t.ex turistdiarré. Är sådana läkemedel nödvändliga eller är det bara slöseri med pengar? Är det kanske bättre att köpa läkemedel som hjälper magen om det nu skulle vara så att man åker på något? Vad anser ni? Erfarenheter?

Tack!

Köp både och.

Finns det verkligen något som kan förbereda magen? Vad skulle det i så fall vara? Travello/Loperamid eller annat liknande tarmbromsande är dock garanterat bra att ha.

var i tanzania i fjor och då hadde jag med meg imodium(rættstavat?) det stbiliserar magen.
hadde med meg något pulver oxå som jag inte minns namnet på, man løser opp det i vatten och drikker, mest som en saltløsning kom jag fram till.

har aldrig tagit något i førebyggande syfte forutom vaksinationer samt malaria tabletter.

robert

Koleravaccin har en viss skyddseffekt mot vanlig turistdiarré. Om det behövs..? Tja, man ändrar ju oddsen en del. Men sjuk kan man förstås bli ändå.

Den som chansar med Afrika vill inte jag att vederbörande skall laga min mat.
Den förberedde brukar klara sig och chansarna brukar åka dit, så att det skvätter....

När vi var Egypten så åt vi nån variant som de rekommenderade på apoteket. Man började äta den innan avresa och sen slutade man först några dar efter hemresan. Eftersom vi klarat oss så bra från magsjuka så slarvade vi med att ta pillren dagarna efter vi kom hem. Det resulterade i att båda jag och min sambo vart magsjuka direkt.

Så jag är så säker som man kan vara på att det hjälper.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg