Nöd-spets till carvingskidor

Vet någon var man hittar denna nödvändiga sak? En lös skidspets som man kan skruva/klämma fast på en skida som gått av?

Det går att hitta enstaka exemplar med ca 70 mm bredd, men en modern skida är ju ofta 110 (eller mer)...

Finns andra lösningar som är värda att överväga när man är på långtur?

/föhl
 
onödigt

Hej !
Jag förstår inte vad du ska med en nöd-skidspets till. Dagens moderna carvingsskidor är väldigt hållbara. Risken för att spetsen ska gå sönder är minimal eftersom det på kalfjället (där jag antar att långturen kommer att äga rum) inte finnns så många träd att köra in i.

Under en skidbestigningstur, låt säga en vecka med tältboende så finns det annat som är viktigare.

MVH mats
 
Tja, erfarenhet...

...av bindningsvajer som gått av och avsaknad av fångrem pga lavinfara. Detta ledde till att skidan åkte ensam ca 600 meter och stannade mot en jättehård klippa. Skadan på skidan kan du ju tänka dig själv, den såg ut som ett dragspel första decmetern, därefter givetvis sprucken och delaminerad.

Som tur är var det nerför hem så jag kunde åka på en skda, men jag vill inte att det ska hända igen...

För två veckor sedan gick jag rätt igenom 70 cm löspuder på en sluttning i Iran. Även denna gång fanns en klippa. Klarade skidan, men drog upp en reva i kevlar-förstärkningen på byxan över knät. Tack Arc'teryx för bra knäskydd... Skidan hade klarat detta sämre.

Har man varit utanför barnbacken ser man behovet...

Mvh

/föhl
 
du har fel

Reservskidspets är fullständigt onödigt.
Jag har åkt väldigt mycket utanför barnbacken och konstaterar detta med lätthet.Den incident du beskrev berodde enbart på oaktsamhet.

De reservskidspetsar jag har sett duger inte till någonting.

Prioritera annat istället !

MVH Mats
 
well, well...

Jag har vart mycket på sjön men aldrig ramlat i -> flytväst är onödigt.

Jag har åkt mycket bil men aldrig krockat ->
bilbälte är onödigt.

Men tack i alla fall. Jag köper argumentet att man måste prioritera hårt när man ska långt. Saker och ting verkar väga mer på hög höjd :)

Mvh

/föhl
 
Oaktsamt?

hur är det oaktsamt att tappa skidan pga vajerbrott? Jag tycker det är mer oaktsamt att använda fångremmar i lavinfarlig terräng.
 
Reservspets

Jag har upplevt tre skidhaverier. Främre delen, mitt under foten, och bakskidan. Skidorna har alltid hängt ihop i stålkanter,ptex och ett undre laminatlager. Därför är en förborrad aluplatta på ovansidan och några genomgående skruv en bra ersättare för skidspets.

Johan
 
Tack!

Det var den enkla men geniala lösningen jag letade efter... Mina skidor har ju suttit ihop båda gångerna, så platta skruvar och silvertejp löser nog problemet om det skulle uppstå!

Mvh
/föhl
 
Lösningar?

En variant utan skruvar som ändå borde hålla hjälpligt är att böja till en spets av aluplåt, tänkt att ligga under skidan, och vika upp en kant från var sida över skidan lite löst. Ner med den i ryggsäcken. Är olyckan framme lägger du skidan och spetsen på en sten och bultar fast spetsen till passform med stavskaftet e dyl. Det där med genomgående skruv kanske är jobbigt att få till på fjället... (om du inte förborrar innan skidan pajat)
En annan sak, du hade en attans tur som överhuvud taget hittade din skida. Ett tips i st f fångrem: 5 m rött sidenband knutet i bindningen. Samla ihop löst i näven och kör upp under snölåset på brallorna. Tappar du skidan dras det ut, och det ska mycket till om inte nån bit av bandet syns när skidan försvunnit under snön.

Go tur!
Björn
 
Fångrem e bra

Som sagt fångrem är bra att ha, speciellt vid större offpistturer eftersom ens liv hänger på att man har skidorna med sig...hela vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Hur tänka med bindningar till Allmountainskidor ? Skidalpinism 1
tango Var köpa nät för mellanlägg till stighudar? Skidalpinism 6
tango Ersättare till Lange XT 130 som passar techbindning? Skidalpinism 7
tango Skarjärn till äldre Marker duke? Skidalpinism 2
iBjorn Lagkamrat sökes till Keb Classic! Skidalpinism 0
anje Spänne till slalompjäxa Skidalpinism 0
atua Sällskap till Lyngen. Skidalpinism 2
sinom Tur från Abisko till Keb Skidalpinism 5
squarehead Gratis vintertur till Sarek/Keb Skidalpinism 0
Elin K Samåkning 20/2, fr Grenoble till Serre Chevalier Skidalpinism 2
Charlotte_LL Till Lyngen Skidalpinism 2
vasaloppsdebutanten nikka till kiruna fpl 28/3 Skidalpinism 1
zanna_84 Resesällskap till snön!! Skidalpinism 15
rand Mitt sista hopp? Ny lins till googles!! Skidalpinism 4
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
Britta GF Klister till stighudar Skidalpinism 20
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
StoraBerg Kompisar till Toppturer! Skidalpinism 0
Jonik Plastpjäxa till svenska toppturer Skidalpinism 8
Tidenztand Hjälp: Ska åka till Dizin Skidalpinism 3
kofalla Bilplats till alperna ledig! Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
Flaggan Finns dessa skidor i Sverige till vintern? Skidalpinism 1
silverminken_tomas Skidkompis till våren sökes Skidalpinism 0
krabba74 Skistoppers till Diamir? Skidalpinism 3
madir Stighudar till Elan TMB Vertical Skidalpinism 3
Swedhunk Skidresa till Sälen Skidalpinism 1
tango klisterlappar till Scarpa Denali XT???? Skidalpinism 2
cwmint Dürlings led till Kebnekaise Skidalpinism 1
lassekongo Sällskap till Snasahögarna 26-31/3? Skidalpinism 0
cirkus till chamonix Skidalpinism 2
kallenilsson Bindnigar Till Scarpa Vega Skidalpinism 2
OffPist2000 Vägen till Storulvån och andra oxå Skidalpinism 0
e97jm Skarknivar till telisar, finns det? Skidalpinism 5
mikstr Skidor till Diamir? Skidalpinism 3
ÅK till Åre 25:e Dec Skidalpinism 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.