No. 11 EXPLORER Multifuel Expedition Stove + TRANGIA

Någon som provat Optimus No. 11 EXPLORER Multifuel Expedition Stove med Trangiatillsats...verkar rätt bra faktiskt...om man nu råkar gilla Trangiakonceotet (vilket jag ju gör). Apropå Trangia, kan man använda tillhörande aluminiumgrytor över öppen eld, eller är det risk för oxidering/deformering då? Ska man köpa grytor i annat material om man vill använda grytorna både till köket och över eld? Titan?

/Tomas

Mycket bra

Brännaren passar bra och effekten blir mycket hög. Jag använder den kombinationen vid paddling då inte vikten spelar någon roll.

/Staffan

KAP bättre till Trangia.

Kap-Arktic är mycket lättare att montera i ett Trangiakök än Explorerbrännaren (jag har testat både Explorer och Kap i mitt Trangia).

KAP-brännaren kan dessutom packas inuti Trangian för behändig transport.

M v H,

Johan

Tips

Jag har kört Explorer i Trangiakök, och det fungerar bra. Betydligt bättre än trebenstödet tycker jag. Det enda irritationsmomentet är när man skall tända spriten till förvärmningen. Det är helt enket svårt att få eld i koppen under brännaren eftersom man inte når dit med en tändsticka eller tändare. Har någon en bra lösning på detta problem?

Nu till tipset: På moderna Trangiavindskydd finns det förborrade hål för gas och fotogen. Bl a finns ett stort hål i vars övre del man kan passa in reglerratten till Optimus Explorer. Mitt tips är att INTE använda dessa hål, utan borra egna hål någon annanstans på vindskyddet. Anledningen till detta är att reglerratten (i alla fall min) sitter lite halvdåligt på reglerspindeln på brännaren. Har man ett hål där rattens axel passar precis så får den stöd av vindskyddet, och man får bättre kontroll på regleringen. En annan fördel är att ratten inte blir så varm, eftersom aluminiumvindskyddet effektivt skärmar av hettan från brännaren.

På vissa reglerrattar sitter den svarta delen (själva "ratten") en bit in på axeln, och den når därför inte in till brännaren genom trangiavindskyddet. Det brukar dock gå att pressa ut ratten så att den istället sitter längst ut, och då når den in till brännaren.

Läs mer om Explorer jämfört med KAP i mitt inlägg 148:3.

MVH

Peter Ask

Håller med

Har använt båder Explorer och KAP. Tycker KAP är mer gediget. Det är billig och bra service om det skulle behövas. Det får plats i inuti både lilla och stora Trangia. Innan du köper ett Explorer kan det vara värt att prova KAP.

issus@hotmail.com (peder)

Gäst
Elda triangiapannor

>Apropå Trangia, kan man använda tillhörande
>aluminiumgrytor över öppen eld, eller är det risk för
>oxidering/deformering då? Ska man köpa grytor i annat
>material om man vill använda grytorna både till köket
>och över eld? Titan?

Det går finfint att använda triangiapannorna över öppen eld ! Jag har precis kommit hem från en resa där vi inte hade så mycket gas med oss så vi eldade pannorna friskt och det fungerade då fint.

Det enda som händer är att dom blir kolsvarta men det går bra att ta bort med tex svinto.

/peder

Enkelt att tända Explorer/Trangia

Tja, det finns ett väldigt enkelt sätt att tända förvärmingsveken: Lyft på köket och tänd underifrån...

Hmm...

Jo, visst har jag gjort detta många gånger, men speciellt enkelt är det ju inte alltid. Sitter man i en trång tältabsid får man lyfta upp köket en bra bit närmare tälttaket, och där är man inte så road av att tända eld. Dessutom behövs det ju nästan två personer, en som lyfter kök och flaska, och en som tänder. Det är också lätt att oavsiktligt tippa köket lite när man lyfter upp det, vilket får till följd att spriten rinner ur den relativt grunda koppen.

Om det är kallt har man ytterligare ett problem: Det räcker inte med att hålla en låga ovanför spriten, utan man måste ner ordentligt med tändstickan/tändaren för att spriten ska ta eld. Det kan bli svåra krumbukter där inne i undre vindskyddet för att klara av det.

Nej tacka vet jag Gunnar Finns lösning på Arctic. Där är det lätt att tända i den med metallveke försedda rännan.

MVH

Peter Ask

Borra hål.

Ett hål kan borras i Trangiakökets brännarplatta för att förbättra åtkomsten.

Jag håller dock med Peter Ask om att tändrännan till Kapköket är den bästa lösningen.

M v H,

Johan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg