Njord vs Black Pearl

Sedan jag köpte Njorden så har min Plastex Marathon Fast blivit hängandes oanvänd. Tog ut den en gång men trivdes inte lika bra som i Njorden. Den går inget vidare i vågor, så jag funderar på att sälja den. Jag har tänk mig en lite finare Njord, en i normalt bruksskick alltså, men det går inte att låta bli att titta på Black Pearl, speciellt som det kommer sådana till salu på Blocket lite då och då medans Njordarna är sällsynta. Jag fick förresten ett erbjudande om en nybyggd Njord i typ femtielva träslag... Min gav jag ju 1000kr för, den här skulle inte gå under 50 000kr. Finns det inga i NORMALT skick och prisläge? Det verkar inte så, men några BP har jag sett för priser i ungefär samma läge som man kanske skulle kunna sälja Plastexen för. Tyvärr lite långt bort så jag har inte kunnat provpaddla någon.

Frågan är om en BP kan vara något för mig. Jag paddlar mestadels turer mellan 30 minuter upp till ett par timmar. Njorden är rätt snabb, tycker inte den går långsammare än Plastexen (som är någon cm bredare än Njorden) och går absolut mycket bättre och stabilare i sjö. Den känns även stabilare än den gamla Tumlaren jag paddlade med förra sommaren. Smalaste kajaken är hittils stabilast med andra ord. Jag har inte brytt mig om att fixa en skädda eller roder på den, bara en enkel fena som gör den kursstabilare. Den svänger fullt tillräckligt för långpaddling men visst skulle den kunna vara lite rörligare ibland. Hittils har jag aldrig packat mer än en 20l drybag i aktre packutrymmet och kameran i en mindre drybag bredvid en flaska dricka på fördäck.

Det jag funderar mest över med BP är väl stabiliteten och hur lättdriven/snabb den är i jämförelse med Njorden.

Egentligen skulle man väl ha en lite bredare/större kajak om man ändå har två, så man har något att låna ut till nån som aldrig paddlat förr och kanske få lite paddelsällskap nån gång, men risken är då att jag själv aldrig kommer använda den.

Black Pearl

är rätt trång och ligger lågt i vattnet men är rolig att leka med. Din Njord borde vara snabbare.

Hur mycket väger du?

Thure

Dagsvikten ligger på 83kg. 176cm och smal över höfterna men med lite extra "magruta" som gör att vikten drar iväg.

Tog mig just i kragen och lade ut Plastexen på Blocket innan jag får för mig att ta ut den på tur och bli nykär i den igen...

Personligen skulle jag föredra Njord för dina användningsområden. Vi är snarlika i längd och vikt. Men det är förstås du som måste provpaddla för att du skall kunna bilda dig en egen uppfattning.

Glasfibervarianten av Black Pearl säljs i Sollentuna. http://www.stockholmkajak.se/seabird-kajaker/black-pearl (finns i varianter med kolfiber eller kevlar också).
Den finns i två modeller med olika volym och bägge dessa verkar ha en högre specificerad last än striporginalet vilket också avspeglas i breddmåtten http://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/black-pearl

Thure

Får jag Plastexen såld och hittar en fin Njord jag har råd med så blir det en sån. Men det är fler BP till salu och de har ju sin charm och lockelse.

testa att kolla på TV en stund sittandes på golvet med raka ben. En del klarar inte att sitta en stund utan att böja knäna lite, själv har jag inga problem med det. Första gången jag provade BP blev jag förvånad hur "stabil" den var. Jag var beredd på att bli ikastad direkt, men med platt botten upplevs den som "stabil" jämfört med en rundare njord. Men... Den har inget vidare stöd när du kantar/lutar vilket gör att den tippar snabbt om du inte är beredd.
Med en BP paddlar du blött, händerna i vattnet, rollar, däcket spolas över, mm. Så du måste gilla vatten och kunna sitta med raka ben.

Precis, det är två olika stilar och man bör gilla den stilen man väljer.
Allt för extrem raka ben är det ju inte i BP än men det är ändå en annan sittställning än man har i Njorden. Benarbetet bli betydligt mindre än du kan ha i din Plastex.
Personligen gillar jag att ha raka ben då och ett riktig lågt däck för att man på detta sätt kan sitter helt avslappnad och ändå har kontakt med kajaken hela tiden när man är på stökig hav. Man slipper att lyfta benen liksom. Dock är BP fortfarande för högt om man köper en färdig kajak, helst bör man bygga BP efter sina egna mått.

Hastighetsmässigt beror det på vad man är ute efter. BP´n acca snabbt men är lite långsammare än Njord dock kan man fortfarande köra okej tempo. Mindre luckor gör det för vissa besvärligare att vara på tur och Becksson Luckorna kan krånglar lite om man inte vet hur man öppna de rätt - finns en del folk som inte är nöjda med de.
Men det är en smaksak, jag har Becksson luckor på min Ivalu och gillar de, helt tät och inga utstickande kanter så vågorna slå mot ansiktet eller så.

Sitter i datorstolen med benen upplagda på stolen bredvid. Spikraka ben. Ofta kommer katten och lägger sig precis på knäna som befinner sig mellan stolarna. Då kan det bli lite smådrygt efter ett tag :) Men jag sitter oftast med raka ben i Njorden på en sits av ca 2,5cm liggunderlag. Min Njord har tillräckligt stor sittbrunn för att kunna sitta med höga knän som jag gjort i Plastexen, men jag trivs inte att sitta så längre. Största problemet med BP lär bli ryggen. Har ju svårt att sitta utan stöd. Redan Njorden är för låg i bakkant av relingen så även om jag gör ett så lågt ryggstöd som möjligt med tillräckligt stöd så sticker det upp en bit, kanske 7-8cm över relingen. Kan bli problem med BP misstänker jag.

Jag har just kollat de teoretiska värdena angående hastigheten på de båda modellerna, och även om Njord har högre angiven topphastighet så verkar det som att BP bör vara mer lättdriven i det registret jag mestadels paddlar, 4-5 knop. Topphastigheten på BP verkar ligga där min egen topphastighet ligger, strax över 10kmh.

Lurigt det där. Men det finns ett par saker som talar för BP. Jag har redan en Njord, även om den har sina brister i finesser och finish. BP är en annan kajak, lite extremare och det kan ju vara kul att testa vad man klarar att paddla. Kanske lär man sig något nytt. De är ju som sagt också lättare att hitta begagnade och de jag sett hittils har haft byggare som verkar stämma rätt bra med mina mått.

Men Njord är en skön kajak som jag trivs bra med....

Varför inte göra vid Njorden istället? Det är en bra kajak och du trivs ju med den. Istället lägga pengarna på den och kanske en kajakkurs eller paddelresa. Eller annan paddelutrustning.
Du kanske ska ner till Stockholm under kajakdagarna och titta på kajaker?

Visst grönlandskajak går alltid att låna/hyra, bör nog inte vara några problem. Skulle absolut inte köpa någon utan att prova.

Black Pearls i trä/glasfiber är normalt sett byggda för en viss person och anpassade till dennes vikt/bredd/längd. De enskilda byggena varierar också mycket vad gäller materialval, utrustning, hantverksskicklighet och finish (och därmed också vikt).

De är med andra ord alla i princip olika, något att tänka på om tittar på begagnat. Glasfiberkajakerna däremot är ju alla gjorda i samma form.

Lite svårt att få till ett vettigt citat nu, då det är de senaste två inläggen tillsammans som är intressanta. Ja, ett stripbygge är ju inte det andra likt, det gäller även Njord. Den jag har är inte speciellt snyggt byggd, den saknar skädda, har en underlig form på kölen med en knöl där förstäven börjar, sittbrunnen är oval (lite för spetsig rundning i bakkant) och har smal och knölig sarg. Packluckorna är ovala med smala sarger som sittbrunnen. Inga riktiga luckor, bara Creed minikapell som jag lagt förstärkning under. Även med brister så är den trevlig att paddla, men att få den snygg och fixa till t.e.x en sittbrunnssarg där kapellet sitter bättre blir mycket jobb och jag vet inte vart jag ska hålla till.

Jag vill ha TVÅ kajaker. Egentligen borde jag satsa på en lite mer universell eftersom tanken är att kunna ta med någon som inte själv har kajak, för det där med att hyra en kajak är något som man kan fetglömma här där jag bor. Då måste man åka någon annanstans. Hur långt och vad det kostar har jag ingen aning om. Hyra en grönländare? Då får man nog leta sig till en helt annan landsdel! Låna? Nu är det ju så att jag fortfarande knappt sett en annan kajak. Jag vet att det finns några kajaker här i min trakt, men vilka är det som paddlar, var och när? Ett mysterium. I grannkommunen har vi Söderhamnspaddlarna som jag gått med, men de har hittils varit lite av ett mysterium de med... Ingen där verkar ha kommit igång att paddla än, så vad det finns för kajaker där har jag ingen aning om. Jag har precis fått kontakt med en äldre friluftsherre som precis som mig gått med i deras klubb, och ironiskt nog bor han också här i inlandet. Så de enda som paddlar i Söderhamnpaddlarna än så länge denna säsong är alltså två medlemmar från grannkommunen, vad de själva gör vete sjutton. Väntar på badväder antagligen :)

Nä, det här med att hyra, låna, paddla med andra o.s.v fungerar lite klent när man bor på ställen där man i princip är ensam paddlare, och att pyssla och greja fungerar dåligt när man bor i lägenhet och har svårt nog att ens förvara kajakerna. Enklare saker kan man väl göra i garaget eller på gräsmattan, men för större projekt blir det svårt.

Jag kan ju säga att jag är jädrigt sugen på att testa en Black Pearl. Men jag måste sälja Plastexen innan jag kan köpa något nytt. Även om jag skulle skaka fram pengar på något sätt får jag inte in en till kajak i garaget. Jag har bara ett vanligt hyresgarage och har häng kajakerna mellan min och grann-bilen. Två är illa nog.

Såhär såg det ut när jag hade Tumlaren och en liten Opel Astra. Nu ligger Njorden på Tumlarens plats, och mellan fören på Njorden och lysröret är fören på Plastexen instucken, sedan hänger den med spännrem i taket i gröna balken där närmast kameran, där skenorna för porten börjar. Opeln är bytt mot en större Saab 9-5 kombi som måste backas ända in mot väggen för att få plats. Liite trångt, men till min lycka fungerar det. Åtminstone så länge granntanten fortfarande kommer in med sin bil.

Bilagor

• DSC00016 redigerad 750.jpg
    DSC00016 redigerad 750.jpg
    166.4 KB · Visningar: 950

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg