Njåtjosvagge

  • Trådstartare goran.fries@sqmbeef.com (Göran Fries)
  • Start datum

goran.fries@sqmbeef.com (Göran Fries)

Gäst
Vi kommer att passera Njåtjosvagge i början av nästa vecka. Finns där några speciella tips om var man vadar jokkarna som kommer ner uppifrån Luottolako.


Göran
 

A.Hamberg jr

Gäst
bra o bra men ...

Vadet vid palkatjakko var da vi var dar ganska latt men djupt. Det gick upp till grenen ungefar.
Det regnade vid tillfallet sa man far val anse att det var lite mer vatten an normalt.


Vadet over Ruopsokjakko var varre, grundare men stridare. Ett ganska hyfsat vad var ca 60 m ndanfor stigen dar jakken delar sig i tva ett tag.
 
Njåtjosvaggevaden

Hej!
Luottojokk:
Själv har jag vadat Luottojokk 95 (gammal stavning) ca 4-500 m nedanför den bortspolade bron. Jokken svänger där och grenar sig. Den gick då till knäna och var tryck i. Längre ned skall det också gå men det har jag inte provat.
Palkattjokk:
Går man stigen från stugan så var vadet förmodligen till grenen när vi var där. Vi valde att följa jokken söderut högst 1 km och där fanns då ett brett vad som gick halvvägs till knäna.
Ruopsokkjokk:
Här har jag vadat där den grenar sig 95. När jag var där 97 var den omöjlig där (enl mitt sätt att se på jokkar). (Turen lades om).
En kompis till mig beskrev samma situation 98 eller 99. De hade följt jokken uppåt mot ravinen och strax nedanför ett vattenfall hittat vadbart lugnvatten. (Jag har tyvårr bara sett vadet på bild).
Säkokjokk:
95 bedömde vi snöbrygggan som för svag och vadade knädjupt ca 1 km nedanför snöbryggan. Men sneddar längs lilla jokken som kommer från Tjeurajaure. )7 tog vi snöbryggan. Mvh Björn
 

Liknande trådar